13.5 C
Nafpaktos
Sunday, November 24, 2024
spot_img
spot_img

Στην… πένα: Ο δαίμονας του πάρκινγκ

spot_img

Γράφει ο Γιώργος Κων. Ασημακόπουλος

Έχουμε παλιότερα διαπιστώσει ότι η Ναύπακτος ταλαιπωρείται από τρεις δαίμονες. Ένας δαίμονας είναι η αποχέτευση, η οποία υποβαθμίζει το θαλάσσιο μέτωπο. Δεύτερος δαίμονας οι βαλτωμένες επεκτάσεις σχεδίων πόλεων. Τρίτος δαίμονας είναι η διαχείριση της κίνησης οχημάτων και πεζών: κυκλοφοριακό, πεζοδρόμια, οδικό δίκτυο και, στάθμευση.

Σήμερα θα ασχοληθούμε με τον τρίτο, αλλά μάλλον πιο σοβαρό δαίμονα, αυτόν που αφορά τη στάθμευση. Το πρόβλημα της στάθμευσης στη Ναύπακτο ξεκινά από το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ελεύθερες εκτάσεις στο κέντρο της πόλης. Ένα κέντρο με δύο δρόμους, μερικές στενές κάθετες, πυκνοδομημένο και με ελάχιστους κοινόχρηστους χώρους σημαίνει ότι δεν μπορεί να αναπτυχθεί στην επιφάνεια της γης. Τι μένει λοιπόν; Η καθ’ ύψος ή κατά βάθος δημιουργία υποδομών. Με λίγα λόγια η Ναύπακτος για να λύσει το πρόβλημα της στάθμευσης, πρέπει να κινηθεί υπόγεια.

«Γίνονται αυτά; Και τα αρχαία; Η θάλασσα; Τα χρήματα από που θα βρεθούν;». Στη Διοίκηση υπάρχει μια βασική αρχή: να διαπιστώνουμε τις βέλτιστες πρακτικές και να τις υιοθετούμε. Σε απλά ελληνικά αυτό σημαίνει ότι κοιτάω τι κάνουν άλλοι που έχουν τα ίδια προβλήματα με εμένα και, τους αντιγράφω. Ας δούμε λοιπόν τι κάνουν άλλοι Δήμοι προκειμένου να σταθμεύουν άνετα οι δημότες αλλά και οι επισκέπτες στα αστικά τους κέντρα.

Όπως θα δείτε, κατά κανόνα τα υπόγεια δημοτικά πάρκινγκ δημιουργούνται κάτω από πλατείες.

  • Ο Δήμος Σερρών το 2013 έκανε τα εγκαίνια του δημοτικού υπόγειου χώρου στάθμευσης χωρητικόκοτητας 160 θέσεων. Ο δημοτικός υπόγειος χώρος στάθμευσης αποτελείται από τρεις υπόγειους ορόφους. Το οικόπεδο επάνω από τον υπόγειο χώρο στάθμευσης διαμορφώθηκε σε χώρο πλατείας, με την κατασκευή πλακοστρώσεων, υπαίθριων καθιστικών, χώρων αναψυχής και φυτεύσεων. Το έργο υλοποιήθηκε σε συνεργασία του Δήμου με ιδιώτες (ΣΔΙΤ).
  • Ο Δήμος Τρικκαίων (Τρίκαλα) έχει δημιουργήσει ένα υπόγειο πάρκινγκ με τρείς ορόφους, επί της πλατείας Αντωνίου, χωρητικότητας 94 θέσεων. Η λειτουργία του χώρου στάθμευσης είναι πλήρως αυτοματοποιημένη και παρέχει δυνατότητα εξυπηρέτησης για μηνιαίους πελάτες, για πελάτες με χρονοχρέωση και για περιστασιακούς πελάτες. Η εκμετάλλευση των δημοτικών χώρων στάθμευσης του δήμου αυτού, γίνεται από την «Αστική Ανάπτυξη» Τρικάλων, πρώην Δημοτικής Επιχείρησης Πάρκιγκ (Δ.Ε.Π.Α.), που ιδρύθηκε το 2013 και σκοπός της είναι η αξιοποίηση της ακίνητης δημοτικής περιουσίας και η εκμετάλλευση κοινόχρηστων χώρων.
  • Ο Δήμου Αγρινίου λειτουργεί έναν υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της πόλης του Αγρινίου, στην πλατεία Μαρίας Δημάδη, με δυναμικότητα 220 θέσεων, αποτελούμενο από τρεις υπόγειους ορόφους επιφάνειας 2.100 τ.μ. ο καθένας.
  • Ο Δήμος Αμαρουσίου έχει δημιουργήσει υπόγειο πάρκινγκ στο 2ο και 3ο υπόγειο του δημαρχιακού μεγάρου για τους κατοίκους της πόλης, δυναμικότητας 110 οχημάτων.
  • Στο Δήμο Κηφισιάς, μετά από επίπονες γραφειοκρατικές διαδικασίες, ξεκίνησε η κατασκευή του δημοτικού υπόγειου χώρου στάθμευσης στην Πλατεία Πλατάνου. Ο χώρος στάθμευσης κατασκευάστηκε ιδιόκτητο οικόπεδο του Δήμου Κηφισιάς, αποτελείται από πέντε υπόγεια επίπεδα συνολικής χωρητικότητας 624 θέσεων Στην υπέργεια επιφάνεια στην οποία έχει προβλεφθεί κατασκευή πάρκου. Η χρηματοδότηση έγινε μέσω του αναπτυξιακού νόμου.
  • Ο Σταθμός Αυτοκινήτων του Ηρακλείου, δίπλα στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου, άρχισε τη λειτουργία του τον Απρίλιο του 2011. Ο σταθμός αποτελείται από 9 υπέργειους και 4 υπόγειους ορόφους και εξυπηρετεί 185 αυτοκίνητα.

Πρόκειται για δημοτικούς υπόγειους χώρους στάθμευσης που γίνανε στην Ελλάδα στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, εν μέσω μνημονίων και δημοσιονομικών περιορισμών. Jessica, ΣΔΙΤ, δημοτικές επιχειρήσεις και αναπτυξιακός νόμος κάποιες από τις πηγές χρηματοδότησης. Πάμε και στο σήμερα, να δούμε τι κάνουν άλλοι Δήμοι με το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης αλλά και με πόρους από το Ταμείο Ανάπτυξης.

  • Ο Δήμος Ρεθύμνου υπέβαλλε πρόταση ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ που αφορά την πλήρη υπογειοποίηση χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων σε 2 ορόφους 400 συνολικά θέσεων, ενώ ο ελεύθερος χώρος στην οροφή θα διαμορφωθεί στο μεγαλύτερό του τμήμα σε θεματικό πάρκο με ελεύθερη πρόσβαση, σχετικό με την ιστορία του χώρου και της πόλης. Παράλληλα προβλέπεται η ανέγερση ενός νέου κτιρίου, που θα στεγάσει τις υφιστάμενες χρήσεις του ΚΑΠΗ, των γραφείων του συλλόγου ΑΜΕΑ, των αποδυτηρίων και τις νέες χρήσεις που είναι: χώρος συνάθροισης κοινού υγειονομικού ενδιαφέροντος, δημόσια WC, περίπτερο και Info-Kiosk με πληροφοριακό ρόλο.
  • Ο Δήμος Κατερίνης υπέβαλλε προς χρηματοδότηση μελέτες για την κατασκευή διώροφου υπόγειου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων στο κέντρο του Δήμου Κατερίνης, κάτω από την πλατεία Μακεδονίας.
  • Ο Δήμος Πεύκης αιτήθηκε στο πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης την κατασκευή υπογείου πάρκινγκ στην κεντρική πλατεία Πεύκης, με προϋπολογισμό τεσσεράμισι περίπου εκατομμύρια ευρώ.
  • Ο Δήμος Γλυφάδας εξασφάλισε 14 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την κατασκευή μεταξύ άλλων υπογείου χώρου στάθμευσης μέσα στο εμπορικό κέντρο.
  • Στο Παλαιό Φάληρο ξεκινά η εκπόνηση της μελέτης, προκειμένου μετά την ολοκλήρωση της, να ακολουθήσει η κατασκευή του υπόγειου parking στην περιοχή του Φλοίσβου. Το έργο της υπόγειας στάθμευσης οχημάτων χρηματοδοτείται από πόρους εξασφάλισε η Δημοτική Αρχή από το πρόγραμμα ‘’ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ’’, προκειμένου να δοθεί λύση στο χρόνιο πρόβλημα στάθμευσης της πιο πυκνοκατοικημένης περιοχής της πόλης.

Πρόκειται για πόλεις παρόμοιας δυναμικής με τη Ναύπακτο, με έλλειψη επίγειων ελεύθερων χώρων, που ζουν την Ελληνική δημοσιονομική πραγματικότητα τα τελευταία είκοσι χρόνια. Βλέπουμε ότι οι Δημοτικές τους Αρχές υποβάλλουν προτάσεις, ωριμάζουν μελέτες και εξασφαλίζουν πόρους, προκειμένου να εξυπηρετήσουν την ανάγκη για στάθμευση μέσα στα εμπορικά κέντρα.

Οι δικοί μας στενεύουν δρόμους στερώντας θέσεις χωρίς να τις αναπληρώνουν, κατηγορούν τους προηγούμενους και λένε «αυτά δεν γίνονται». Ο Γκίζας είναι ο πρώτος Δήμαρχος στη σύγχρονη ιστορία της πόλης που ελάττωσε θέσεις στάθμευσης στη θητεία του. Οι προηγούμενοι με την ολοκλήρωση αναπλάσεων εξασφάλιζαν νέες θέσεις, αφήνοντας πάντα θετικό ισοζύγιο. Μπορεί να μην έλυσαν το πρόβλημα ριζικά, αλλά τουλάχιστον το βελτίωσαν. Ο σημερινός το επιδείνωσε…

Είναι καιρός να αντιγράψουμε τους άλλους. Επείγει να γίνει μια διερεύνηση των κοινόχρηστων χώρων εντός του εμπορικού κέντρου κάτω από τους οποίους μπορεί να υλοποιηθεί ένας ικανός χώρος στάθμευσης. Στη συνέχεια οφείλουμε να εξασφαλίσουμε τους πόρους για την ωρίμανση των σχετικών μελετών και στη συνέχεια, να εντάξουμε τη χρηματοδότηση του έργου σε κάποιο πρόγραμμα.

Σε όσους σας πουν «δεν γίνεται», δείξτε τους μία από τις παραπάνω πόλεις και πείτε τους «εσείς δεν μπορείτε και δεν θέλετε, μια χαρά γίνεται».

spot_img
Newspaper WordPress Theme
spot_img
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme

Περισσότερα

Newspaper WordPress Theme