Η δημοτική αρχή εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο εναλλακτικού λιμενικού έργου από τα χρήματα του προγράμματος inrerreg και αυτό είναι η κατασκευή ενός αγκυροβολίου στην περιοχή της Βαρειάς, στην επέκταση της έκτασης που βρίσκονται οι νεροτσουλήθρες. Εκείνο του τουριστικού καταφυγίου δεν μπορεί να ολοκληρωθεί, με τα χρήματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, και εκτιμάται πως οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν είναι πολλοί στην περίπτωση που ο δήμος επιμένει στο σχεδιασμό που έχει γίνει από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Ταυτόχρονα επικρατεί και η άποψη πως δεν πρέπει να υποβαθμιστεί ο ήδη χωροθετημένος χώρος για μαρίνα. Το συμβούλιο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου που συνεδρίασε το απόγευμα της Τρίτης μας έκανε σοφότερους, ως προς μερικές παραμέτρους του θέματος, το οποίο αναμένεται να συζητηθεί εκτενώς στο δημοτικό συμβούλιο της ερχόμενης εβδομάδας. Με ενδιαφέρον αναμένεται η στάση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, κάποιες εκ των οποίων ήδη έχουν εκφράσει τις αντιρρήσεις τους.
Παίρνοντας τα πράγματα με σειρά, ο τίτλος του θέματος που συζητήθηκε στο συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου ήταν ο εξής: «Έγκριση προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δ.Λ.Τ.Ν και του Δήμου για τη χρηματοδότηση από ιδίους πόρους του Δήμου, των μελετών για την κατασκευή λιμενικής εγκατάστασης εξυπηρέτησης σκαφών στη θέση Βαρειά». Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Ταμείου, Σπύρος Τσέλιος, κατά την εισαγωγή του, αυτή τη στιγμή κρίνεται απαραίτητο καταρχάς να γίνει η επέκταση της Χερσαίας Ζώνης Λιμένος, από την περιοχή του Φλοίσβου έως και τις Νεροτσουλήθρες, ώστε ο δήμος να μπορέσει να έχει έστω και εμμέσως δικό του χώρο για να προχωρήσει στη συνέχεια σε κάποιο έργο στην περιοχή. «Επειδή το Ταμείο δεν έχει χρήματα για τις μελέτες αυτού, όμως, η προγραμματική σύμβαση θα μας επιτρέψει να χρηματοδοτηθούν από το δήμο», εξήγησε, συναντώντας στο σημείο εκείνο την πρώτη αντίρρηση του Βασίλη Σμπούκη, μέλλους του ΔΣ και εκπροσώπου της Ενωτικής Πρωτοβουλίας, ο οποίος έθεσε ως ζήτημα το πώς είναι δυνατόν το Ταμείο να κάνει μελέτες για μία έκταση η οποία ακόμα δεν έχει περάσει στην ιδιοκτησία του. Επ’ αυτού, όπως ειπώθηκε, σύμφωνα και με τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Ναυτιλίας, δεν τίθεται κάποιο θέμα ακύρωσής της, απλά η έγκρισή της δεν θα περάσει από το ίδιο, αλλά από το γενικό γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Το βλέμμα στη Βαρειά
Όπως σημείωσε στη συνέχεια ο Σπ. Τσέλιος, η κίνηση του Ταμείου, πάντα σε συνεργασία με το δήμο Ναυπακτίας, για την εξέταση εναλλακτικού λιμενικού έργου, γίνεται για να μη χαθούν τα χρήματα από το πρόγραμμα interreg. Τόνισε συγκεκριμένα πως το συγκεκριμένο χρηματοδοτεί ολοκληρωμένα και πλήρως αδειοδοτημένα έργα, πράγμα που για το τουριστικό καταφύγιο δεν ισχύει, αφού το 1.790.000 ευρώ που μας δίνει επαρκεί μόνο για την κατασκευή ενός μέρους του μόλου και μόνο. Ο πρόεδρος σημείωσε ακόμα πως είναι σημαντικό να μην υποβιβαστεί ο χώρος του Γριμπόβου, από χωροθετημένος για μαρίνα που είναι σήμερα σε κάτι πολύ πιο μικρό, όπως το αγκυροβόλιο που μπορούμε να φτιάξουμε αυτή τη στιγμή με τους υπάρχοντες πόρους. Επίσης, στη συνέχεια, επιχειρηματολογώντας υπέρ της πρότασης για την κατασκευή άλλου λιμενικού έργο στην περιοχή της Βαρειάς, είπε πως ήδη έχει γίνει συζήτηση και με εταιρεία που κάνει Κρουαζιέρες, η οποία εξέφρασε ενδιαφέρον να περνά μία ή δύο φορές την εβδομάδα από την περιοχή, αφού μάλιστα οι υποδομές που μπορεί να φτιαχτούν αλλά και τα βάθη της θάλασσας στο σημείο εκείνο επιτρέπουν κάτι τέτοιο.
Οι κίνδυνοι του καταφυγίου
«Και γιατί δεν κάνουμε το έργο του καταφυγίου έως εκεί που μπορούμε;», ρώτησε ακολούθως ο Β. Σμπούκης, για να του απαντήσει ο Σπ. Τσέλιος, ότι στην περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί το έργο στο σύνολό του, αν δεν βρει ο δήμος δηλαδή και τα επιπλέον 7-8 εκατ. ευρώ που απαιτούνται εντός τριών ετών, τότε θα του ζητηθεί πίσω και το 1.790 εκατ. ευρώ που θα πάρει αρχικά, ενώ στη συνέχεια θα χάσει και το χώρο από την ιδιοκτησία του. Ο Σπ. Τσέλιος, μάλιστα, στο σημείο εκείνο, επανέφερε το θέμα της μαρίνας λέγοντας πως δήμος και Ταμείο θα τρέξουν παράλληλα και αυτό το ζήτημα, με την ελπίδα να βρεθεί επενδυτής ώστε στο άμεσο μέλλον να βγει στον αέρα με τις απαραίτητες ενέργειες και ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο έργο.
«Αντέχει» μαρίνα η περιοχή;
«Η μαρίνα είναι ασύμφορο έργο για τον Κορινθιακό, και όσες υπάρχουν σήμερα υπολειτουργούν», αντέτεινε ο Β. Σπούκης, τονίζοντας πως αυτό οφείλεται στη χαμηλή προτίμηση που έχει το πέρασμα για τους ιδιοκτήτες σκαφών, αφού και χρήματα απαιτούνται, αλλά και το Ιόνιο που είναι ο προορισμός των περισσότερων είναι μακριά. Στη συγκεκριμένη εκτίμηση διαφώνησε ο πρόεδρος του Ταμείου, λέγοντας πως ο δήμος πιστεύει στη συγκεκριμένη παρέμβαση, γι’ αυτό άλλωστε θα προχωρήσει και στην αγορά διπλανού ακινήτου. «Ο χρόνος πιέζει να πάρουμε αποφάσεις για το έργο που θα κάνουμε. Δεν θα πρέπει να χαθούν τα χρήματα του interreg, γι’ αυτό και εξετάζουμε το εναλλακτικό έργο στην περιοχή της Βαρειάς», πρόσθεσε, σημειώνοντας πως θα πρόκειται για έναν μόλο δυναμικότητας λίγο παραπάνω από 30 σκαφών. «Το έχουμε συζητήσει και με την παράταξη του κ. Λουκόπουλου και έχει συμφωνήσει», είπε στο σημείο εκείνο ο Σπύρος Τσέλιος, για να του απαντήσει ο Β. Σμπούκης ότι ευχή όλων, προφανώς, είναι να μη χαθούν τα χρήματα και να γίνει εν τέλει κάποιο έργο.
Ως προς την ψηφοφορία του θέματος, τέλος, ο τοποθετημένος από την Ενωτική Πρωτοβουλία στο ΔΣ του Ταμείο είπε πως δεν μπορεί να ψηφίσει «ναι» σε ένα έργο που αλλάζει το σχεδιασμό που ο ίδιος έχει στηρίξει, από την άλλη όμως δεν έφερε αντίρρηση στην προγραμματική σύμβαση μεταξύ του φορέα και του δήμου για την εκπόνηση των μελετών.
Στο συμβούλιο της ερχόμενης εβδομάδας
Όλα όσα ειπώθηκαν στη συγκεκριμένη συνεδρίαση αποτελούν την πρώτη δημόσια αναφορά στο έργο που ο δήμος σκέφτεται να στραφεί, προκειμένου να πάρει τα χρήματα από το interreg, αφού θεωρείται από ανθρώπους της δημοτικής αρχής πως το έργο του καταφυγίου δεδομένων των συνθηκών είναι ανέφικτο και με πολλούς κινδύνους να ελλοχεύουν. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ε» το θέμα θα έρθει προς συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο της ερχόμενης εβδομάδας, όπου και θα γίνει αναλυτική ενημέρωση από την πλευρά του δημάρχου Βασίλη Γκίζα, με την παράθεση του συνόλου των στοιχείων που τον οδηγούν στην εξέταση αλλαγής της ρότας που παρέλαβε. Για να γίνει το έργο βέβαια στην περιοχή της Βαρειάς, θα πρέπει πριν να έχει γίνει η επέκταση της ΧΖΛ, αλλά και η προμελέτη του να δείξει ότι αυτό είναι εφικτό για το συγκεκριμένο σημείο, παράμετροι που αναμένεται πολύ σύντομα να ξεκαθαρίσουν. «Η διάθεση της δημοτικής αρχής είναι να κοιτάξει σοβαρά τη συγκεκριμένη πρόταση, καθώς εκεί μπορεί να γίνει ένα ολοκληρωμένο έργο», μας μετέφερε άνθρωπος από το περιβάλλον της διοίκησης του δήμου, ξεκαθαρίζοντάς μας παράλληλα πως εάν προχωρήσει αυτό, και τα χρήματα δεν θα χαθούν, αλλά και το ενδεχόμενο κατασκευής της μαρίνας θα παραμείνει ενεργό για την περιοχή του Γριμπόβου, με το δήμο να βλέπει ζεστά και αυτή την κατεύθυνση.
Οι δύο επιλογές
Η «ε» το προηγούμενο διάστημα παρέθεσε το σύνολο των στοιχείων που ο δήμος έχει στη διάθεσή του, καλούμενος να πάρει μια πολύ σημαντική απόφαση, η οποία βέβαια όποια κι αν είναι έχει ρίσκο. Οι επιλογές δεν είναι πολλές, όπως καταλαβαίνουμε, και για τις κάνουμε πιο συγκεκριμένες είναι οι εξής:
- Η μία είναι να προχωρήσει το θέμα ως έχει, με το σχέδιο του τουριστικού καταφυγίου, να κατασκευαστεί ένα μικρό τμήμα του μόλου με το 1.790 εκατ. ευρώ από το interreg, και στη συνέχεια εντός τριών χρόνων να βρεθούν και τα υπόλοιπα χρήματα (6-7 εκατ. ευρώ;) για να το ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση όμως που αυτό δεν καταστεί εφικτό τότε θα του ζητηθούν τα χρήματα πίσω, θα κινδυνεύει να χάσει το χώρο από την ιδιοκτησία του, ενώ ταυτόχρονα θα έχει στην ουσία κατασκευάσει ένα αγκυροβόλιο, χάνοντας όμως για πάντα και την χωροθέτηση για την κατασκευή μαρίνας που ισχύει σήμερα.
- Η άλλη επιλογή είναι να αφήσει το χώρο του Γριμπόβου ως έχει, με την ελπίδα πως ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον προχωρήσει και το θέμα της μαρίνας, εξετάζοντας την περίπτωση εναλλακτικού λιμενικού έργου στην περιοχή της Βαρειάς, το οποίο σας περιγράψαμε πιο πάνω, ώστε να μη χαθούν τα χρήματα, υπό τον φόβο βέβαια εδώ να μην προλάβει τις ημερομηνίες του προγράμματος, άρα εν τέλει αν δεν τα καταφέρει να χάσει το 1.790 εκατ. ευρώ το οποίο του έχει ήδη εγκριθεί.
Η διαφωνία της παράταξης Λουκόπουλου
Το συγκεκριμένο δίλλημα δεν είναι εύκολο, όμως φαίνεται πως στην πλειοψηφία του δήμου είναι αποφασισμένοι να γείρουν την πλάστιγγα προς την περίπτωση της Βαρειάς, στην παρούσα φάση, εάν βέβαια αυτό φανεί εφικτό και από το πόρισμα των μελετών. Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της ερχόμενης εβδομάδας οι παρατάξεις θα κληθούν να τοποθετηθούν, με το μέτωπο ήδη να φαίνεται σχηματισμένο, σε ότι έχει να κάνει με τη στάση που λογικά θα τηρήσει η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας, ενώ την ίδια λένε οι πληροφορίες μας πως θα έχει και εκείνη του Γ. Γούλα. Ως προς την παράταξη Λουκόπουλου, παρά την αρχική διάθεση σύμπνοιας, που φάνηκε από τα λεγόμενα του Γιώργου Σιαμαντά στη συνέντευξη που παραχώρησε ο συνδυασμός στα τέλη Δεκεμβρίου, και στα οποία αναφέρθηκε και ο Σπ. Τσέλιος στη συνεδρίαση του Ταμείου, τα δεδομένα μάλλον άλλαξαν με την δημόσια τοποθέτηση προσφάτως του ίδιου του πρώην δημάρχου για το θέμα.
Να θυμίσουμε πως ο Γ. Σιαμαντάς ήταν εκείνος που πρώτος είχε μιλήσει δημοσίως και πιο συγκεκριμένα για τα προβλήματα που παρουσιάζονται με την υπόθεση του τουριστικού καταφυγίου, τονίζοντας πως υπάρχει συνεργασία με τη δημοτική αρχή προκειμένου να βρεθεί λύση, ενδεχομένως και με ένα άλλο λιμενικό έργο, προκειμένου να μην χαθούν τα χρήματα του προγράμματος. Πριν όμως περάσουν και πολλές εβδομάδες, ο Τάκης Λουκόπουλος σε συνέντευξη που έδωσε στο Γιάννη Κοργιαλά και το nafpaktianews.gr έκανε μία εντελώς διαφορετική ανάγνωση των στοιχείων του έργου, σημειώνοντας μάλιστα επί της ουσίας πως η αίσθηση που περιγράψαμε λίγο πριν, από τα λεγόμενα του πρώην αντιδημάρχου περί σύμπνοιας με τη δημοτική αρχή, ήταν λανθασμένη. Επί της θέσης που πρέπει να έχει ο δήμος, ο πρώην δήμαρχος είχε δηλώσει ότι το πιο σημαντικό για ένα έργο είναι να βρει κάποιος τη χρηματοδότηση, συμπληρώνοντας πως ο δήμος οφείλει να βρει την επιπλέον που απαιτείται για το καταφύγιο, «αυτή είναι η άποψή μου» είχε πει χαρακτηριστικά, ρίχνοντας το μπαλάκι στη δημοτική. Ο Τ. Λουκόπουλος, προχωρώντας ένα βήμα πιο μπροστά, είχε δείξει ως πηγή αυτών των χρημάτων την Περιφέρεια, η οποία λόγω των εκπτώσεων που δόθηκαν στα έργα του ΕΣΠΑ (μίλησε για 50%) έχει απόθεμα χρημάτων. Καταλήγοντας είχε παρατηρήσει με νόημα ότι «τα χρήματα έρχονται εύκολα», εάν έχουμε πείσει για τη σπουδαιότητα του έργου, και αφού φυσικά το έχουμε έτοιμο από πλευράς ωρίμανσης.
Τα παραπάνω συνθέτουν ένα άκρως ενδιαφέρον σκηνικό το οποίο σύντομα θα ξεκαθαρίσει ως προς τις αποφάσεις του δήμου, αφού με τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου την ερχόμενη εβδομάδα θα έχουμε και επισήμως τη θέση της δημοτικής αρχής. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει ρίσκο, όπως προαναφέραμε, πράγμα που σημαίνει πως δεν πρόκειται για εύκολη απόφαση. Η δημοτική αρχή είναι μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, το οποίο όπως όλα δείχνουν είναι πολύ πιθανό να κληθεί να το βαδίσει μόνη, στην περίπτωση που επιλέξει, όπως φαίνεται αυτή τη στιγμή πιο πιθανό, να βάλει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας το τουριστικό καταφύγιο στο Γρίμποβο, αφήνοντας ως έχει τη χωροθέτηση της μαρίνας εκεί, και τρέχοντας παράλληλα για την κατασκευή αγκυροβολίου μέσω του interreg στην περιοχή της Βαρειάς. Τι θα επιλέξει άραγε… αλλά και θα τα καταφέρει;
Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «εμπρός»