(Rebranding the city)
Γράφει ο Νίκος Δραγανίδης*
Οι στιγμές που ζούμε είναι εξαιρετικά δύσκολες, δύσκολες και πρωτόγνωρες ταυτόχρονα. Είναι όμως και κρίσιμες για το πώς θα διαμορφωθεί η επόμενη ημέρα σε κάθε τομέα της ζωής μας. Φυσικά, το οικονομικό σκέλος είναι αυτό που θα επηρεάσει περισσότερο την καθημερινότητά μας μετά την αντιμετώπιση του Covid-19.
Όπως σε κάθε δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζουμε, είτε ατομικά είτε συλλογικά, έτσι και τώρα οι επιλογές που έχουμε είναι δύο. Η πρώτη επιλογή είναι να κάνουμε ό,τι πρέπει ώστε να μείνουμε υγιείς και ασφαλείς, τόσο εμείς και οι οικογένειές μας όσο και ο κοινωνικός μας περίγυρος, περιμένοντας νομοτελειακά να τελειώσει όλο αυτό και να δούμε πώς θα διαμορφωθεί η επόμενη ημέρα, ενώ η δεύτερη επιλογή είναι να μείνουμε υγιείς και ασφαλείς και παράλληλα να δώσουμε τον αγώνα μας ούτως ώστε η επόμενη ημέρα να μας βρει σε θέση ισχύος, να γίνουμε δηλαδή οι πρωταγωνιστές της «νέας εποχής».
Η παγκόσμια οικονομία θα πληγεί, δε θα υπάρξει χώρα που θα μείνει ανεπηρέαστη από αυτό που ζούμε, όμως οι πιο απαισιόδοξες προβλέψεις σταματούν στο τέλος του 2020, μιας και για την επόμενη χρονιά οι αναλυτές είναι αρκετά αισιόδοξοι και μιλάνε για ανάπτυξη που θα ξεπεράσει το 5%, σε πανευρωπαϊκό τουλάχιστον επίπεδο. Τόσο οι Κεντρικές Τράπεζες ανά τον πλανήτη (νομισματική πολιτική), όσο και τα κράτη (δημοσιονομική πολιτική) σκοπεύουν να διοχετεύσουν τεράστια ποσότητα χρήματος στις οικονομίες, η οποία θα κατευθυνθεί στην αγορά μέσα από Κεϋνσιανές πολιτικές.
Η χώρα μας, η οποία έχει λοιδορηθεί όσο καμία άλλη τα τελευταία δέκα έτη, λίγες ημέρες πριν έγινε πρώτο θέμα στο Bloomberg, ένα από τα μεγαλύτερα ειδησεογραφικά πρακτορεία παγκοσμίως. Σε άρθρο με τίτλο «Η Ελλάδα δείχνει πώς να διαχειριστούμε την κρίση», αναλύεται πως οι έγκαιροι και αποτελεσματικοί χειρισμοί της Κυβέρνησης αλλά και η ταύτιση της μεγάλης πλειονότητας του ελληνικού λαού με τα μέτρα που επιβλήθηκαν, έκαναν τη χώρα μας παράδειγμα προς μίμηση για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Μετά από δέκα πολύ δύσκολα έτη και εκεί που οι ελπίδες για επιστροφή σε ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης άρχισαν να παίρνουν σάρκα και οστά, ήρθε η πανδημία να προσθέσει πολλούς αγνώστους σε μια ούτως ή άλλως αρκετά δύσκολη εξίσωση.
Γνωρίζοντας ότι για το 2019 η συνολική συνεισφορά (άμεση και έμμεση) του Τουρισμού αποτέλεσε το 30% της πραγματικής οικονομίας, σε ένα ΑΕΠ ύψους 195€ δισ. καταλαβαίνουμε ότι το τελικό ύψος της φετινής ύφεσης θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά θα διαχειριστούμε την κατάσταση που διαμορφώνεται στον παγκόσμιο τουρισμό. Βασικά ζητούμενα αποτελούν η ταχύτητα επιστροφής στην κανονικότητα, η δυνατότητα αναπροσαρμογής του προγραμματισμού μας αλλά και η επιτυχία αντιμετώπισης της νόσου από τρίτες χώρες, χώρες που προμηθεύουν με «φρέσκο» χρήμα το ελληνικό ΑΕΠ μέσω των πολιτών τους που μας επιλέγουν για τις διακοπές τους. Δυστυχώς, τα νέα από το τελευταίο μέτωπο δεν είναι πολύ καλά μιας και οι χώρες που συμπεριλαμβάνονται στο Top 5 των χωρών που μας τροφοδοτούν με επισκέπτες (ΗΠΑ-ΗΒ-Γαλλία-Ισπανία-Ιταλία) είναι και οι χώρες που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα.
Απαγόρευση πτήσεων, καθηλωμένα αεροπλάνα, ταξιδιωτικοί πράκτορες που δε θα ανοίξουν ξανά τα γραφεία τους, πώς θα τα αντιμετωπίσουμε όλα αυτά; Μία ιδέα θα ήταν να μεταφερθεί το σύνολο των κρατήσεων για την επόμενη χρονιά. Ίδιες κρατήσεις, για την ίδια περίοδο, στους ίδιους προορισμούς και το μόνο που θα άλλαζε θα ήταν ένα ψηφίο, από 0 σε 1, ενώ για φέτος να χαρασσόταν μία νέα στρατηγική, βασιζόμενη κυρίως στον εσωτερικό τουρισμό αλλά και στους επισκέπτες, οι οποίοι μας προσεγγίζουν μέσω των νέων οδικών δικτύων και αποτελούν το 30% του συνολικού πληθυσμού που αποκαλούμε τουρίστες.
Ποια είναι η στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει η πόλη μας;
Μία πόλη που παράγει το μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ της το 7μηνο που μόλις ξεκίνησε (Απρίλιος-Οκτώβριος), με τα ξενοδοχεία / ενοικιαζόμενα δωμάτια / Air Bnb’s αλλά και την εστίαση να έχουν τη μερίδα του λέοντος τόσο στην παραγωγή του τοπικού πλούτου όσο και στην παρεχόμενη εργασία. Μία πόλη που φημίζεται για την ομορφιά της αλλά και για τη διαχρονική της αδυναμία να την «εκμεταλλευτεί».
Δύο είναι τα μέτωπα στα οποία πρέπει να εστιάσουμε:
- Προσέλκυση κόσμου
- Στήριξη των επιχειρήσεων
Η μεγάλη πρόκληση είναι να προλάβουμε να ετοιμάσουμε δύο καμπάνιες, όπου η μία θα αφορά τον τουρισμό και θα βγει στον αέρα με την άρση των περιοριστικών μέτρων (στα πρότυπα του #greecefromhome, με δυνητικό τίτλο «Πηγαίνουμε Ναύπακτο») και η άλλη θα είναι μία προσπάθεια στήριξης των τοπικών επιχειρήσεων μέσω της καμπάνιας «Ψωνίζω στην πόλη μου».
Στην πρώτη θα απευθυνθούμε στον εσωτερικό τουρισμό, που θα είναι το μεγάλο στοίχημα για φέτος (ίσως και στα Βαλκάνια μιας και με την Ιονία Οδό πολλοί τουρίστες φτάνουν εύκολα μέχρι τα Ιωάννινα, γιατί όχι και στη Ναύπακτο;) αφού όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, με στοιχεία 2019, το 30% των τουριστών επισκέπτεται τη χώρα μας με ιχ (!!!), ενώ στη δεύτερη, θα δημιουργήσουμε μία άνευ προηγουμένου θετική διάθεση για ψώνια στον τόπο μας, τόσο από τους locals όσο και από επισκέπτες/κατοίκους των γειτονικών Δήμων. Θα πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους όλοι οι φορείς (Δήμος, Εμπορικοί Σύλλογοι, Επιχειρηματίες, κ.α.) δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις (food events, λευκές νύχτες, μουσικά happenings, προσφορές) που θα βοηθήσουν στην αύξηση της κατανάλωσης. Κύριο μέσο προώθησης και των δύο θα είναι φυσικά το Internet με προτεραιότητα στα Social Media, όπου εφόσον γίνει σωστή προετοιμασία, με ελάχιστο κόστος θα πετύχουμε χιλιάδες views τα οποία ιδανικά σε δεύτερο χρόνο θα εκτοξεύσουν τη ζήτηση.
Είναι η στιγμή που Δημόσιος και Ιδιωτικός τομέας πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους για το καλό της πόλης, να ξεπεράσουμε εαυτούς και προκαταλήψεις και με μία ευρείας κλίμακας συνεργασία (άτυπο ΣΔΙΤ) να πετύχουμε την επιστροφή στην κανονικότητα το ταχύτερο δυνατό. Οφείλουμε να περιορίσουμε τις απώλειες, ανακτώντας τις δυνάμεις μας και γιατί όχι, θέτοντας την πόλη μας και τους κατοίκους της σε καλύτερη αφετηρία για το μέλλον.
Η επόμενη ημέρα θα έρθει και πρέπει να είμαστε έτοιμοι για αυτήν είτε αυτό γίνει σε δύο εβδομάδες είτε σε δύο μήνες είτε σε δύο έτη. Η μοιρολατρία δε μας ταιριάζει, αντίθετα, οφείλουμε σε αυτό το μαγευτικό μέρος που ζούμε να αξιοποιήσουμε κάθε διαθέσιμο πόρο, ώστε να πετύχουμε την ανάδειξη και την ανάπτυξή του με την ταυτόχρονη ευημερία των πολιτών του.
*MSc, BSc Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Επικεφαλής Personal Banking
Περιφερειακής Αγοράς Αιτ/νίας
Τράπεζα Eurobank