Τό Ἀντίρριο ἑόρτασε καί φέτος τήν ἑορτή του πολιούχου τοῦ ἁγίου Νικολάου, Ἀρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας, τοῦ θαυματουργοῦ, προστάτου τῶν ναυτικῶν.
Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς, Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἰερόθεος, χοροστάτησε στήν ἀκολουθία τοῦ πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ πλαισιούμενος ἀπό πολλούς ἱερεῖς τῆς Μητροπόλεως μας.
Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στόν ἅγιο Νικόλαο Ἐπίσκοπο Μύρων τῆς Λυκίας ὡς μέλος τῆς Α΄Οἰκονομικῆς Συνόδου, τῆς ὁποίας τό ἑπόμενο ἔτος θά ἑορτάσουμε τήν ἐπέτειο τῶν 1700 ἐτῶν.
Εἶπε ὅτι πολλοί ἀπό τούς ἐπισκόπους πού ἦταν μέλη τῆς Α΄Οἰκουμενικῆς Συνόδου πού ὁμολογοῦσαν ὅτι ὁ Χριστός εἶναι Θεός, ἦταν ὁμολογητές τῆς πίστεως κατά τήν διάρκεια τῶν διωγμῶν, εἶχαν ἀκρωτηριασθεῖ ἀπό τούς διώκτες, εἶχαν χάσει τά πόδια, τά χέρια, τούς ὀφθαλμούς ὑπέρ τοῦ Χριστοῦ. Ὁ ἅγιος Νικόλαος εἶχε συλληφθῆ ἀπό τόν ἄρχοντα τῆς Λυκίας, τιμωρήθηκε μέ δαρμούς καί στρεβλώσεις, ρίχθηκε στήν φυλακή καί ἐλευθερώθηκε ὅταν ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος σταμάτησε τούς διωγμούς.
Ἀντίθετα ὁ Ἄρειος καί οἱ Ἀρειανοί πού ὑποστήριζαν ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι Θεός ὁμιλοῦσαν φιλοσοφικά, ἦταν ρήτορες καί σοφιστές.
Ἔτσι ὑπάρχουν δύο κατηγορίες ἀνθρώπων καί θεολόγων, ἡ μία πού ἔχουν πείρα τῆς θεολογίας, εἶναι «θεούμενοι» καί ἡ ἄλλη πού διαπνέονται ἀπό τήν ἀνθρώπινη φιλοσοφία.
Κατέληξε ὅτι στά θεολογικά καί ἐκκλησιαστικά θέματα πρέπει νά σεβόμαστε καί νά ἀκολουθοῦμε αὐτούς πού ἔχουν πείρα καί γνώση Θεοῦ. Μιά Σύνοδος Ἐπισκόπων ἔχει ἐκκλησιαστική ἀξία ὅταν στηρίζεται στούς θεούμενους Πατέρας.
Παρόντες στήν ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ ἦταν ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου Ἄγγελος Σταυρόπουλος, Ἀντιδήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι, ὁ Πρόεδρος τῆς Τοπικῆς Κοινότητας Ἀντιρρίου Νῖκος Ταμπάκης καί ἐκπρόσωπος τοῦ Λιμενικοῦ Σώματος.
***
Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς, Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου, ὁ Σεβασμιώτατος προεξῆρχε τῆς πανηγυρικῆς θείας Λειτουργίας. Μαζί τοῦ συλλειτούργησαν οἱ ἱερεῖς ἀρχιμ. Πρόδρομος Ἀσημακόπουλος, π. Ἰωάννης Πολύζος, π. Νικόλαος Δημόπουλος, π. Ἰωάννης Βλάχος καί οἱ διάκονοι π. Παΐσιος καί π. Ἀντώνιος.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του συνέχισε τά ὅσα εἶπε κατά τήν διάρκεια τοῦ Ἑσπερινοῦ, λαμβάνοντας ἀφορμή ἀπό τό ὅτι στήν Α΄Οἰκουμενική Σύνοδο συμμετεῖχε καί ὁ ἅγιος Νικόλαος.
Εἶπε ὅτι ἡ Α΄Οἰκουμενική Σύνοδος κατεδίκασε τίς ἀπόψεις τοῦ Ἀρείου καί τῶν Ἀρειανῶν. Ὁ Ἄρειος δίδασκε ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι Θεός, ἀλλά ὡς Υἱός τοῦ Πατρός ἐκτίσθη ἐν χρόνῳ ἀπό τόν Πατέρα, εἶναι ἑτερούσιος ἀπό τόν Πατέρα ὡς κτίσμα, εἶναι τρεπτός καί ἀγνοεῖ τόν Πατέρα, καί τό Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι τό πρῶτο κτίσμα πού κτίστηκε ἀπό τόν Πατέρα διά τοῦ Υἱοῦ.
Αὐτές οἱ αἱρέσεις καταδικάστηκαν ἀπό τήν Ἐκκλησία στήν Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδο καί στήν Β΄ πού ἀκολούθησε καί ἔτσι γράφηκε τό Σύμβολο τῆς Πίστεως, τό γνωστό «Πιστεύω», τό ὁποῖο διαβάζεται κάθε φορά στήν θεία Λειτουργία καί σέ κάθε ἀκολουθία καί εἶναι ἡ ὁμολογία τῆς πίστεώς μας. Γι’αὐτό πρέπει νἀ μαθαίνουμε καλά τό «Πιστεύω» γιατί αὐτή εἶναι ἡ πίστη μας. Στήν ἄποψη τοῦ Ἀρείου ὅτι ὁ Λόγος ἐκτίστη ἐν χρόνῳ γράφεται στό Σύμβολο τῆς Πίστεως «γεννηθέντα, οὐ ποιηθέντα» καί «γεννηθέντα πρό πάντων τῶν αἰώνων»· στό ἑτερούσιος τῷ Πατρί τοῦ Ἀρείου γράφεται «ὁμοούσιος τῷ Πατρί»· στό ὅτι ὁ Λόγος εἶναι τρεπτός κατά τόν Ἄρειο γράφεται «Φῶς έκ Φωτός, Θεόν ἀληθινόν ἐκ Θεοῦ ἀληθινοῦ»· στό ὅτι τό Πνεῦμα εἶναι κτιστόν γράφεται «εἰς τό Πνεῦμα τό Ἅγιον».
Εἶναι χαρακτηριστικό ὅτι μεταξύ τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου καί τῆς Β΄Οἰκουμενικῆς Συνόδου πέρασαν 56 χρόνια καί ἔγιναν περίπου 30 Σύνοδοι γιά νά καταλήξουν οἱ Πατέρες σέ αὐτό τό Σύμβολο τῆς Πίστεως.
Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι ἡ ἄρνηση τῆς θεότητας τοῦ Χριστοῦ εἶναι τό κέντρο τῆς σύγχρονης πολιτιστικῆς, κοινωνικῆς καί χριστιανικῆς ἀκόμη ζωῆς στή Δύση. Ἄλλοι ἀνεβάζουν τόν ἄνθρωπο στή θέση τοῦ θεανθρώπου Χριστοῦ, δηλαδή θεοποιοῦν τόν ἄνθρωπο, καί ἄλλοι ὑποβιβάζουν τόν Χριστό σέ ἀνθρώπινα σχήματα, τόν ἐκλαμβάνουν ὡς φιλόσοφο, κοινωνιολόγο, ἠθικολόγο, ἀκόμη καί ἀρχηγό μιᾶς ἀνθρώπινης θρησκείας.
Ὅμως ὁ Χριστός εἶναι ἀληθινός Θεός ἐκ Θεοῦ ἀληθινοῦ, πού ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά μᾶς κάνει κατά Χάρη Θεούς. Πρέπει νά παραμένουμε πιστοί σέ αὐτήν τήν ὁμολογία καί πίστη.
Πρό τοῦ «Δι’ εὐχῶν» τελέσθηκε ἡ καθιερωμένη λιτανεία μέ στάση γιά δέηση στά καράβια τοῦ Πορθμείου τά ὁποῖα τήν ὑποδέχθηκαν μέ ἤχους ἀπό τίς κόρνες τους.
Τήν λιτανεία συνόδευσε μέ τούς ἤχους της ἡ Φιλαρμονική του Ἀντιρρίου «Ἀπόλλων». Τήν εἰκόνα τοῦ ἁγίου Νικολάου πλαισίωσαν μέλη τοῦ Συλλόγου Ἀναβίωσης Ἀπογόνων Σουλιωτῶν Ναυπακτίας.
Παρόντες στήν θεία Λειτουργία ἦταν ὁ πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος Χρῆστος Πάΐσιος, ὁ ἐπικεφαλῆς τῆς μείζονος ἀντιπολιτεύσεως τῆς περιφέρειας Σπύρος Σκιαδαρέσης, ὁ Ἀντιδήμαρχος Νῖκος Ραυτόπουλος καί ὁ Πρόεδρος τῆς Τοπικῆς Κοινότητας Ἀντιρρίου Νῖκος Ταμπάκης καί ἐκπρόσωποι τοῦ Λιμενικοῦ Τμήματος.