Γράφει ο Πάνος Μπίτσιος
Μαθηματικός, μέλος της Ενωτικής Πρωτοβουλίας
–Είναι προφανές πως η Ναύπακτος, πολεοδομικά και κυκλοφοριακά, αποτελεί σύνθετο πρόβλημα για δυνατούς λύτες. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός κυκλοφορίας ή πολεοδόμος, για να διαπιστώσει, παρατηρώντας μια κάτοψη του αστικού της ιστού, το σχήμα της ‘’πεταλούδας’’, με αυτό το στενό σώμα στη μέση, σαν θηλιά στο λιμάνι και τα φτερά να απλώνονται ανατολικά και δυτικά του!
-Κάνοντας μια σύντομη καταγραφή των παρεμβάσεων στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο, τα οποία μάλιστα συνυπάρχουν εν μέρει, της προηγούμενης δημοτικής περιόδου με δήμαρχο τον Τάκη Λουκόπουλο, εκτελέστηκαν οι μελέτες και πιστώθηκαν οι χρηματοδοτήσεις για δυο εμβληματικά έργα , την αστική ανάπλαση του ιστορικού κέντρου, όπως επίσης και το έργο ‘’ανοικτά κέντρα εμπορίου’’(OPEN MALL), το οποίο σχεδιάστηκε μάλιστα σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο.
-Η πολύπαθη ‘’αστική ανάπλαση του ιστορικού κέντρου’’ , εκτελεσμένη σήμερα σε ποσοστό κάτω από το 40% , από την τωρινή διοίκηση του Βασίλη Γκίζα, με μη εκτελεσμένο δυστυχώς το κομμάτι των υπογείων έργων υποδομής, σε ό,τι αφορούσε την αναβάθμιση του δικτύου ύδρευσης και τον διαχωρισμό όμβριων υδάτων από τα λύματα, δηλαδή το σοβαρότατο ζήτημα της αποχέτευσης του κέντρου, έστω λοιπόν, το κομμάτι που εκτελέστηκε (μη εκτελεσμένο επίσης παραμένει και όλο το κομμάτι της οδού Ι.Τζαβέλλα), δημιούργησε ένα εναρμονισμένο τοπίο , με το ενετικό λιμάνι και την παλιά πόλη, αναβαθμισμένο αισθητικά και λειτουργικά για τον πεζό και τον ποδηλάτη, καθώς ένωσε σημεία ενδιαφέροντος, όπως παραλία Ψανής/ πλαζ/ λιμάνι/οδό Αποκαύκου/Ξενία (άμεσα ολοκληρώνεται ως πολιτιστικό κέντρο)/παραλία Γριμπόβου, για τον περιπατητή και αναβάθμισε αισθητά το ιστορικό κέντρο μας, κάνοντας το κάπως πιο ‘’εχθρικό’’ θα λέγαμε για τα οχήματα.
-Μαζί λοιπόν με το δεύτερο έργο, τα ανοικτά κέντρα εμπορίου, που μετά από μια τριετή καθυστέρηση παίρνει κι αυτό σήμερα μορφή, δημιουργήθηκαν φωτισμένοι οδοί με μεγάλα πεζοδρόμια, ώστε να εξυπηρετούν την μεγάλη επισκεψιμότητα της περιοχής, τις οικογένειες με τα καρότσια, τα αναπηρικά αμαξίδια μετακίνησης, καθώς επίσης πλέον υπάρχουν αρκετά ισόπεδα σημεία συνάντησης των πεζοδρομίων με τις οδούς σύνδεσης, έντονα στοιχεία αποτροπής της παράνομης στάθμευσης σε κάθε ανακατασκευασμένη περιοχή, κατασκευή οδών ήπιας και μικτής κυκλοφορίας (βλέπε οδό Αγελάου, ακόμα να παραδοθεί στην κυκλοφορία μετά από 3 χρόνια με αβάσιμες αιτιολογήσεις), άλλα νέα πεζοδρομημένα κομμάτια όπως πλησίον της πλαζ (οδός Σοιδά και τμήμα της οδού Ναυμαχίας), χώροι πρασίνου και ανάπαυσης των πολιτών (βλέπε πλατεία Παπαχαραλάμπους και οδό Μπλέρη) και όλα αυτά με φυσικά υλικά πέτρας.
– Όχι βέβαια με τα καταλληλότερα, σε ό,τι αφορά την ποιότητα, υλικά σε κάποιες περιπτώσεις, μιας και η μελέτη αναφέρεται ρητά σε πολλά σημεία σε λεία και πολύ καλά επεξεργασμένη τελική επιφάνεια της πέτρας , πράγμα το οποίο δεν εφαρμόστηκε τελικά στην επιλογή της στο ιστορικό κέντρο κατά την εκτέλεση του έργου.
-Τα δύο αυτά έργα δεν είναι αποσπασματικά ή τυχαία, αλλά το ένα συμπληρώνει το άλλο και αποτελούν το αποτέλεσμα ενός συνολικού σχεδιασμού και πολυετούς εργασίας στελεχών της ‘’Ενωτικής Πρωτοβουλίας’’, με στόχο μελλοντικά τη μείωση χρήσης των μηχανοκίνητων οχημάτων στο κέντρο, τη δημιουργία περισσότερων δημόσιων χώρων, την αναβάθμιση της πεζής και ποδηλατικής μετακίνησης και την διαμόρφωση ενός τόπου που θα αξίζει να ζεις αλλά και να επισκεφθείς.
Παράλληλα με όλες αυτές τις παρεμβάσεις, σχεδιάζοντας την πόλη του αύριο, θα πρέπει να δημιουργήσουμε μια δέσμη μέτρων ώστε να μειωθεί σταδιακά η χρήση του αυτοκινήτου στο κεντρικό τμήμα της Ναυπάκτου. Η μετακίνηση λοιπόν με μέσα εναλλακτικά όπως το ποδήλατο, το ηλεκτρικό πατίνι ή το ηλεκτρικό ποδήλατο, όπως και η πεζή μετακίνηση, είναι η ικανή αλλά και αναγκαία συνθήκη για την επόμενη ημέρα στην οποία πρέπει να μπει η Ναύπακτος, αλλά και εμείς οι ίδιοι ως πολίτες της, αλλάζοντας κι εμείς παλιές μας συνήθειες.
Θα σας παραθέσω μερικές προτάσεις, ίσως λίγο πολύ γνωστές, χωρίς να τις αναλύσω στο παρόν ήδη μακροσκελές άρθρο, θέλοντας να δώσω τροφή για σκέψη και περαιτέρω δημόσια διαβούλευση, τόσο δια ζώσης αλλά φυσικά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σημερινούς τόπους συζητήσεων.
1) Από Κτίριο Τσώνη (πλησίον Rex) έως και Πνευματικό Κέντρο (πλησίον Μultirama) θέσπιση αυστηρής ζώνης ήπιας ταχύτητας έως το πολύ 30 km/h.
2) Δημιουργία υποδομών κοινόχρηστων ποδηλάτων/ηλεκτρικών πατινιών σε πολυσύχναστα σημεία της πόλης.
(παρόμοια εγχειρήματα επί δημαρχίας Θανάση Παπαθανάση και Γιάννη Μπουλέ δυστυχώς απέτυχαν, όμως θεωρώ πως η τοπική κοινωνία είναι πιο έτοιμη σήμερα 15 χρόνια μετά, να σεβαστεί και να χρησιμοποιήσει τέτοιες υποδομές).
3) Διάνοιξη νέων δημοτικών οδών περιμετρικά 2ου και 3ου Γυμνασίου Ναυπάκτου, όπως χαρακτηριστικά την οδό Εθν. Συμφιλίωσης πλησίον του 2ου προς αποσυμφόρηση των ήδη φορτωμένων αυτών περιοχών. Επίσης διάνοιξη δημοτικών οδών, σύνδεσης οδού Σμ.Λαουρδέκη, ΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΕΊΟΥ Σταδίου και παραλίας Βαριάς.
(ειδικά η Λαγκαδούλα δέχεται τη μεγαλύτερη πίεση λόγω των τριών σχολικών συγκροτημάτων τις ώρες αιχμής)
4) Προτεραιότητα στα πεζοδρόμια. Βελτίωση όπου υπάρχουν ήδη και δημιουργία νέων σε κάθε γειτονιά. Ειδικά στα δυτικά, σε πρώτη φάση κατασκευή πεζοδρομίου σε οδό Θέρμου από δυτική πύλη έως 3ες εργατικές κατοικίες και συνέχεια του έργου Λουκόπουλου στα ανατολικά, από Express (Πολιτόπουλος) με στόχο έως την Κάτω Δάφνη.
5) Εφαρμογή ελεγχόμενης στάθμευσης στο εμπορικό κέντρο, μέτρο που είχε σωστά θέσει σε εφαρμογή η διοίκηση Γ.Μπουλέ στο παρελθόν. Αρωγός εδώ θα ήταν η επαναλειτουργία της Δημοτικής Αστυνομίας.
6) Αναβάθμιση αστικών συγκοινωνιών, με πλήθος πλέον μόνο μικρών λεωφορείων, με συχνότερα δρομολόγια στις περιοχές κύριου ενδιαφέροντος, Λυγιάς-Εργατικές και Δάφνη-Αντίρριο, ώστε να μην επιλέγουμε το αυτοκίνητο αλλά το συχνό mini-bus.
7) Δημιουργία περισσότερων δημοτικών parking, δυτικά πλησίον του Φλοίβου και ανατολικά πλησίον Ναυτικού Ομίλου (υπάρχει ήδη ο χώρος παζαριών αλλά επιπρόσθετα). Σε αυτά θα παρκάρουμε και θα παίρνουμε το διερχόμενο από εκεί mini-bus.
8) Στο κέντρο, δημιουργία του πολυπόθητου δημοτικού parking στο διαθέσιμο χώρο πλησίον οδού Καρακουλάκη, νότια της Καπορδέλη (Προσφυγικά), ώστε να ανακτηθούν οι θέσεις που χάθηκαν στο κέντρο. Τι κάνει για αυτό άραγε η δημοτική αρχή εδώ και τρία χρόνια…;
9) Δράσεις ενημέρωσης σε όλους τους δημότες αλλά κυρίως στη μαθητική κοινότητα.
(η γενιά μου και οι επόμενες, έμαθαν την ανακύκλωση μέσα από δράσεις των σχολείων μας, σήμερα η Ναύπακτος φιγουράρει στην πεντάδα πανελλαδικώς σχετικά με την ανακύκλωση τα τελευταία έτη σταθερά)
10) Επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων και εκτός του κέντρου.
-Μόνο αν γίνει αίτημα της ίδιας της τοπικής κοινωνίας η προώθηση και η χρήση όλων των διαθέσιμων μέσων ήπιας κινητικότητας, μπορεί ένα τέτοιο εγχείρημα να είναι επιτυχές, με αποτέλεσμα την αποσυμφόρηση του κέντρου και μια πόλη πιο φιλική σε κατοίκους και επισκέπτες.
-Στην κατεύθυνση αυτή συνηγορεί η μικρή έκταση της παραλιακής μας πόλης αλλά και οι ήπιες καιρικές συνθήκες της ευρύτερης περιοχής, αλλά και η ανάγκη ανάδειξης των πολιτιστικών και ιστορικών στοιχείων της πόλης. Όλα αυτά υποστηρίζουν την στροφή στην κουλτούρα της πεζής και ποδηλατικής μετακίνησης, χωρίς την καθημερινή και χωρίς τέλος χρήση του αυτοκινήτου μας.
-Τέλος, όλα αυτά θα αναβαθμίσουν το αστικό τοπίο, την ψυχική και σωματική μας υγεία, το τουριστικό προιόν της περιοχής και θα δημιουργήσουν το ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο η Ναύπακτος θα υπάρχει σταθερά και ανοδικά στο χάρτη των ποιοτικών παραθεριστικών προορισμών!