Γράφει ο Γιώργος Ασημακόπουλος
Τον περασμένο Φεβρουάριο το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε κατά πλειοψηφία να μην προχωρήσει την υλοποίηση του καταφυγίου τουριστικών σκαφών στο Γρίμποβο δυναμικότητας 150 θέσεων. Έργο που είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση δύο εκατομμυρίων ευρώ από το πρόγραμμα INTERREG. Δικαιολογία της απόφασης αυτής ήταν η ελλιπής χρηματοδότηση, αφού οι λιμενικές εγκαταστάσεις του έργου απαιτούσαν περίπου διπλάσιο ποσό.
Τότε, ως Παράταξη είχαμε προτείνει να ζητήσουμε το επιπλέον ποσό από την Περιφέρεια ή το αρμόδιο Υπουργείο. Πίσω από την πρότασή μας αυτή συντάχθηκε το σύνολο της αντιπολίτευσης. Το θέμα όμως είναι τι λέει η πλειοψηφία, όχι τι κάνει η μειοψηφία έστω και συντεταγμένα. Η πλειοψηφία του Δημοτικού μας Συμβουλίου τότε αποφάσισε να σταματήσει το συγκεκριμένο έργο και, να προχωρήσει με την κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου.
Η πλειοψηφία λοιπόν αντί του τουριστικού καταφυγίου δυναμικότητας 100 σκαφών στο Γρίμποβο με δυνατότητα μελλοντικής αναβάθμισης σε μαρίνα, αποφάσισε να χρηματοδοτήσει την κατασκευή ενός αλιευτικού καταφυγίου στην ανατολική πλευρά της εκβολής της Βαρειάς. Σύμφωνα με τα τότε λεγόμενα της πλειοψηφίας, το καταφύγιο θα χωρούσε μόλις 35 σκάφη. Απόφαση η οποία σήμαινε την επέκταση της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα μπροστά στο οικόπεδο των νεροτσουληθρών, το οποίο ο Δήμος είχε αγοράσει πριν μερικά χρόνια δίνοντας εκατό εκατομμύρια δραχμές. Αποτέλεσμα της επέκτασης της ΧΖΛ είναι στο μέλλον η παραλία μπροστά στο δημοτικό αυτό οικόπεδο να μην μπορεί να αξιοποιηθεί τουριστικά. Αυτά συνέβησαν τον περασμένο Φεβρουάριο, χωρίς τότε να ξέρουμε άλλες λεπτομέρειες.
Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο ήρθαν για έγκριση οι περιβαλλοντολογικές μελέτες του αλιευτικού καταφυγίου. Εκεί, κάνοντας ερωτήσεις στον μελετητή του έργου ο οποίος συμμετείχε μέσω τηλεδιάσκεψης, μάθαμε μερικές «λεπτομέρειες» του έργου. Ενδεικτικά:
- Το αλιευτικό καταφύγιο θα φιλοξενεί δεκαπέντε με είκοσι αλιευτικά σκάφη, ψαρόβαρκες δηλαδή, όλα όλα, αφού ο μόλος του καταφυγίου έχει μήκος 70 μόλις μέτρα.
- Δεν διαθέτει γλίστρα, οπότε η παραλία της Ναυπάκτου παραμένει χωρίς ένα σημείο όπου να μπορεί κάποιος να ρίξει στη θάλασσα μια βάρκα.
- Ο μόλος που θα κατασκευαστεί δεν εξυπηρετείται από δρόμο, δηλαδή δεν φτάνει όχημα στην προβλήτα.
- Δεν υπάρχει καμία δυνατότητα ανεφοδιασμού σκαφών με καύσιμα.
Ένα ακόμα βασικό στοιχείο της μελέτης είναι η πρόβλεψη να μεταφερθούν οι ψαρόβαρκες των επαγγελματιών αλιέων από το ενετικό λιμάνι στο καταφύγιο, ώστε να απελευθερωθεί εκεί χώρος για τουριστικά σκάφη. Ένα θέμα το οποίο, κατά τη γνώμη μας, θα έπρεπε να λυθεί με διαδικασία διαβούλευσης.
Πρόκειται λοιπόν για ένα πολύ μικρό λιμενικό έργο, το οποίο δεν ταιριάζει στη Ναύπακτο. Το τελευταίο παραλιακό χωριό της γειτονικής Δωρίδας διαθέτει μεγαλύτερη λιμενική υποδομή από το καταφύγιο της Ναυπάκτου, που θα χωράει μόλις 17 ψαρόβαρκες. Ένα λιμανάκι χωριού χωρίς γλίστρα, καύσιμα και πρόσβαση. Ένα έργο που δεν ταιριάζει στη Ναύπακτο σε καμία περίπτωση.
Δυστυχώς η σημερινή πλειοψηφία αντιμετωπίζει τη Ναύπακτο ως μικρό χωριό, εν προκειμένω ψαροχώρι. Ειδικά δε για το παραλιακό μέτωπο η αντιμετώπιση αυτή είναι χαρακτηριστική. Πέρα από το ψαρολίμανο, μαθαίνουμε για το σχέδιό της πλειοψηφίας για την παραλιακή ζώνη από τα Μέσα Ενημέρωσης. Για μελέτες που ετοιμάζονται και αλλάζουν την παραλιακή ζώνη αποφασιστικά, μαθαίνουμε από ανακοινώσεις βουλευτή του Νομού. Όχι μόνο δεν φέρνουν στο Δημοτικό Συμβούλιο θέμα του παραλιακού μετώπου, αλλά ούτε καν ενημερώνουν το σώμα! Τόσο σοβαρά αντιμετωπίζουν το θέμα της θάλασσας του τόπου μας. Μικρά, χωρίς σχέδιο, χωρίς διαβούλευση. Αυτό το μέλλον ετοιμάζουν για τον τόπο μας.
Εμείς έχουμε άλλα σχέδια στο μυαλό μας. Ένα παραλιακό μέτωπο με υποδομή για τουριστικά σκάφη. Με θάλασσα καθαρή, με αποχέτευση που να λειτουργεί. Με διαχωρισμό όμβριων και λυμάτων, ώστε Ψανή και Γρίμποβο να πάρουν πάλι τις γαλάζιες σημαίες τους. Αυτός είναι ο λόγος που καταψηφίσαμε το αλιευτικό καταφύγιο των δεκαεπτά βαρκών: δεν μπορούμε να συναινέσουμε σε κάτι τόσο μίζερο και μικρό.