Μετά την πρώτη συνάντηση στη Μάλτα, η δεύτερη συνάντηση για την υλοποίηση του προγράμματος «Το συμμετοχικό βίντεο ως εκπαιδευτικό εργαλείο για την ανάπτυξη των κοινοτήτων» έλαβε χώρα στο Δραγατσάνι της Ρουμανίας.
Οι στόχοι του προγράμματος άρχισαν να διαφαίνονται και να πραγματοποιούνται σταδιακά.Σε αυτούς περιλαμβάνονται:
1.Εκπαίδευση 20 εκπαιδευτών ενηλίκων σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.
2.Εφαρμογή αυτών των μεθόδων σε κοινότητες
- ατόμων με χαμηλά εισοδήματα (Ελλάδα)
- εθνικές μειονότητες (Ρουμανία)
- μετανάστες (Μάλτα)
Η ελληνική ομάδα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΚΥΤΤΕΑ ανέλαβε την εφαρμογή του προγράμματος σε ανέργους που ήδη εκπαιδεύονται από εκπαιδευτές ενηλίκων στα εκπαιδευτήριά τους.
- Παραγωγή συμμετοχικού βίντεο που θα απευθύνεται σε αρμόδιους φορείς
- Παραγωγή συνοδευτικού έντυπου οδηγού.
Να πώς οι τέσσερις συμμετέχοντες στο πρόγραμμα βίωσαν την εμπειρία που θα τους μείνει αξέχαστη.
Κατερίνα Κυττέα-Παπαδοκωστάκη: Εκπαιδευτικός, ιδρυτής των Εκπαιδευτικών Κέντρων Κυττέα
Μόνο και μόνο στο άκουσμα της ιστορικής για μας πόλης Δραγατσάνι της Ρουμανίας, αντέδρασα θετικά στη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα.Το όνομα του Υψηλάντη και των φοιτητών του Ιερού Λόχου, που έπεσαν ηρωϊκά στην πρώτη μάχη για την απελευθέρωση από τους Οθωμανούς, ήλθε στην μνήμη μου και με ενέπνευσε κατ’ αρχάς να ασχοληθώ.
Ο ρόλος μου ως εκπαιδευτικός με καθοδήγησε να αναλάβω την υλοποίηση. Σίγουρα είναι ένα απαιτητικό αλλά και δημιουργικό πρόγραμμα με στόχους Ευρωπαϊκής διάστασης. Στη Μάλτα μπήκαν τα θεμέλια, στη Ρουμανία άρχισε να χτίζεται το οικοδόμημα. Με τη συνεργασία του Μαριάν, του Βιορέλ, του Φερντινάρντο, της Ζέχρας θα φτάσουμε στο δύσκολο αλλά και ποθητό αποτέλεσμα.
Η θερμή υποδοχή, που εισπράξαμε από την ομάδα της Ρουμανίας, οι δεσμοί φιλίας που αναπτύξαμε μαζί τους αλλά και με τους εκπροσώπους της Μάλτας, μας δίνουν την βεβαιότητα ότι θα πετύχουμε το στόχο μας:
τη δημιουργία του συμμετοχικού video και του συνοδευτικού handbook.
Όλγα Χ. Γκιάφη: Εκπαιδευτικός, Διευθύντρια 4ου Δημοτικού Σχολείου Ναυπάκτου
Καθώς«Είμαστε όλοι φύλλα του ίδιου δέντρου και κύματα της ίδιας θάλασσας»,αναπτύσσοντας μεταμορφωτικές δυναμικές, επιλέξαμε συνειδητά την ενεργή συμμετοχή μας στο πρόγραμμα αυτό, ώστε να πραγματώσουμε τη βέλτιστη εκδοχή του εαυτού μας. Έναν εαυτό συνδεδεμένο τόσο με τις προσωπικές μας επιθυμίες και ανάγκες όσο και με τους γύρω μας και με το περιβάλλον.
Θέση μας είναι τούτη η συνδεσιμότητα να επιδιωχθεί μέσω αυτής της διακρατικής κατάρτισης, ερμηνεύοντας και κατανοώντας έτσι, τις άλλες οπτικές γωνίες.
Χρησιμοποιώντας το «PAVE» (Participatory Video as an Educational Tool for Communities Development), ως καμβά έμπνευσης, επιλογή μας είναι ο μετασχηματισμός και η κατανόηση ενός ανθρωποκεντρικού κόσμου, ΤΟΥ ΔΙΚΟΥ ΜΑΣ.
Μαρία Παυλοχρήστου: Εκπαιδευτικός, Αναπληρώτρια Διευθύντρια του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ναυπάκτου
Όταν επέστρεψα από το ταξίδι μου στη Ρουμανία, αρκετοί φίλοι με ρώτησαν με ενδιαφέρον για την εμπειρία μου εκεί. Tους απάντησα ότι υπήρξε μια μοναδική ευκαιρία για μένα να γνωρίσω ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που μέχρι πριν αγνοούσα. Είναι το συμμετοχικό βίντεο, το οποίο με την κατάλληλη χρήση μπορεί να μετατραπεί σε μέσο βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης ατόμων σε δυσχερή κοινωνικοοικονομική θέση. Είχα την ευκαιρία να εφαρμόσω βιωματικά τις εκπαιδευτικές μεθόδους του Pestalozzi και τον κύκλο μάθησης του Kolb στην εκπαίδευση ενηλίκων.
Πέρα από το κατεξοχήν εκπαιδευτικό μέρος είχα την ευκαιρία να γνωρίσω ανθρώπους από άλλες χώρες, να επισκεφτώ τις πόλεις τους, να γνωρίσω τον τρόπο ζωής τους, να επικοινωνήσω μαζί τους, να μάθω λέξεις από τη γλώσσα τους, να τους διδάξω λέξεις από τη δική μου, να επισκεφτώ τα σχολεία τους και με ιδιαίτερη συγκίνηση να βρεθώ στον τόπο θυσίας του Iερού Λόχου του Δραγατσανίου.
Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τον πολιτισμό άλλων ανθρώπων και να αισθανθώ κάτοχος της ευρωπαϊκής ταυτότητας και μέτοχος των κοινών αξιών που μας συνδέουν. Για όλους αυτούς τους λόγους, συνιστώ ανεπιφύλακτα τα προγράμματα Erasmus+ , σε όσους ενδιαφέρονται να ανακαλύψουν τα ευρωπαϊκά ιδεώδη.
Ιωάννα Πάνου: Εκπαιδευτικός, Εκπαιδευόμενη στη διδασκαλία ενηλίκων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Τεχνολογία, κάμερα, βίντεο… έννοιες τόσο γνωστές μέσα στις οποίες μεγάλωσα και μεγαλώνω. Όμως, για πρώτη φορά έλαβαν μια διαφορετική χροιά στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος Erasmus+, όπου έμαθα την έννοια του συμμετοχικού βίντεο και ανακάλυψα πώς μπορούν να αξιοποιηθούν για να ακουστούν οι φωνές ανθρώπων που βιώνουν καθημερινά δύσκολες καταστάσεις. Ενημερώθηκα και εκπαιδεύτηκα στην χρήση αυτού του εργαλείου, για να μπορέσω και εγώ να συνεισφέρω με τη σειρά μου στη δράση του PAVE.
Δε δύναμαι να παραβλέψω τη συνεισφορά της ομάδας σε όλη τη διαδικασία της Εκπαίδευσης. Οι ομοιότητες αλλά κυρίως οι διαφορές μας ήταν αυτές που έκαναν την εμπειρία μας μοναδική και έδιναν δυναμισμό στην ομάδα. Ζήσαμε μαζί στιγμές χαράς και δημιουργίας που θα μείνουν στη μνήμη μου. Στο ταξίδι μου αυτό ήρθα σε επαφή με νέους πολιτισμούς, νέους ανθρώπους, νέες εικόνες και νέες γεύσεις, αλλά προπάντων ένιωσα Ευρωπαίος πολίτης, μέρος ενός γενικότερου συνόλου.
Όταν λαοί και προσωπικότητες αναμειγνύονται με έναν κοινό σκοπό, τα αποτελέσματα ξεπερνούν τις προσδοκίες μας. Έτσι συνέβη και σε αυτό το πρόγραμμα. Όμως, το PAVE έχει να προσφέρει πολλά ακόμη μέχρι την ολοκλήρωσή του, τα οποία προσμένω να ανακαλύψω στο μέλλον.