Έστω και καθυστερημένα και μετά από πάγιο αίτημα, ήρθε το πρώτο βήμα, θέλω να πιστεύω, στην πολυπόθητη και πολύπαθη εισαγωγή νέων σπουδαστών στα Μουσικά ιδρύματα (Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης) της χώρας. Και λέω το πρώτο βήμα, γιατί η αλλαγή αυτή, αφορά μόνο την εισαγωγή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στο Τμήμα Εθνομουσικολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και μπαίνει σε ισχύ αιφνιδιαστικά από φέτος!!
Μα για να βοηθήσουμε και όλους αυτούς που πασχίζουν να κατανοήσουν όλες αυτές τις βεβιασμένες αλλαγές, θετικές κατά τα άλλα, παραθέτω μέρη της διαδικασίας.
Δικαίωμα συμμετοχής στις εισαγωγικές εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα έχουν οι κάτοχοι απολυτήριου τίτλου Λυκείου ή ισότιμου τίτλου Σχολείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του εσωτερικού ή εξωτερικού και οι οποίοι έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις του τρέχοντος έτους των Γενικών ή των Επαγγελματικών Λυκείων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα των Γενικών Λυκείων ή Νέα Ελληνικά των Επαγγελματικών Λυκείων αντίστοιχα.
Οι υποψήφιοι, μαθητές και απόφοιτοι, αφού εξεταστούν μέσω πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας μόνο, εξετάζονται μέσω εισαγωγικών εξετάσεων πανελλαδικού επιπέδου στα εξής μουσικά μαθήματα:
α) Μουσική εκτέλεση και Ερμηνεία, με το οποίο αξιολογείται το επίπεδο οργανοχρησίας των υποψηφίων. Ως μουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη. Ο υποψήφιος επιλέγει να εξεταστεί είτε σε κομμάτια Λόγιας Δυτικής Μουσικής είτε jazz / σύγχρονης μουσικής έκφρασης είτε Παραδοσιακής / Λαϊκής / Βυζαντινής μουσικής.
β) Μουσική Αντίληψη και Γνώση, με το οποίο αξιολογείται το επίπεδο θεωρητικών και ακουστικών μουσικών γνώσεων.
Ειδικότερα στο αντικείμενο της Μουσικής Αντίληψης ο εξεταζόμενος καλείται μέσω πολλαπλής επιλογής να απαντήσει σε θέματα, μοτίβων, ρυθμικών μέτρων, συγχορδιών, διαδοχής συγχορδιών, και μουσικών χροιών.
Η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Γνώσης περιλαμβάνει Θεωρία Μουσικής, Τονική Αρμονία, στοιχεία Μορφολογίας και Ιστορίας Μουσικής, στοιχεία βυζαντινής, παραδοσιακής, λαϊκής μουσικής και στοιχεία Μουσικής Τεχνολογίας. Στην όλη διαδικασία εισαγωγής συνυπολογίζεται και ο βαθμός απολυτηρίου.
Σαφώς το νέο αυτό σύστημα είναι πιο αξιοκρατικό από το προγενέστερο και ενδυναμώνει το θεσμό των Μουσικών Σχολείων της χώρας. Επίσης “ψάχνει” σπουδαστές με πολύπλευρα μουσικά αισθητήρια, υποψήφιος σπουδαστές που “παίζουν” και έχουν μια σφαιρική και καλά δομημένη γνώση της μουσικής πράξης και θεωρίας.
Όταν ανακοινώθηκε η επερχόμενη αλλαγή η μεγαλύτερη μερίδα εκπαιδευτικών και μαθητών το είδαν θετικά, αλλά η αιφνίδια ισχύ του που γνωστοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα αφήνοντας περιθώριο 3 ημερών για προδήλωση ενδιαφέροντος και τις εξετάσεις να πλησιάζουν σε λίγους μήνες, τάραξε τα νερά. Νερά που πρέπει να είναι γαλήνια για έναν μαθητή που ετοιμάζεται να λάβει μέρος στην διαδικασία.
Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «εμπρός»