Τα «Εκπαιδευτήρια Πάνου», σε συνεργασία με το TEDxPatras διοργάνωσαν για πρώτη φορά στον χώρο του σχολείου ένα Simulcast Event, μια ζωντανή αναμετάδοση του Tedx με στόχο τον διάλογο ανάμεσα σε νέους μαθητές και την επαφή τους με ιδέες που μπορούν να αλλάξουν την καθημερινότητά και να προωθήσουν τη δημιουργική σκέψη και την καινοτομία. Η «ε» με αφορμή τη συγκεκριμένη δράση καταγράφουν την πορεία του σχολείου τον ενάμιση τελευταίο χρόνο, υπό τη διοίκηση του Γιώργου Κοτρώνη, παραθέτοντας τα στοιχεία που συνιστούν την πλήρη ανάπτυξή του και την όλο και μεγαλύτερη διείσδυση του στην τοπική κοινωνία της Ναυπάκτου… και όχι μόνο.
Ταυτόχρονα, πραγματοποιήθηκαν στον χώρο του σχολείου παράλληλες διαδραστικές δραστηριότητες. Οι μαθητές των Εκπαιδευτηρίων, έχοντας ως θεματικό πυρήνα την «αβεβαιότητα» – φετινό θέμα του TEDx -, συμμετείχαν σε πληθώρα βιωματικών δράσεων που με μεράκι είχαν προετοιμάσει! Γονείς και επισκέπτες περιηγήθηκαν στις εγκαταστάσεις του σχολείου, «επισκέφτηκαν» για λίγο την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, προβληματίστηκαν για το περιβάλλον, αφουγκράστηκαν τους εαυτούς τους, πειραματίστηκαν με τις αισθήσεις τους, κι όλα αυτά, «παίζοντας» μαζί με τα παιδιά τους.
Στην κεντρική αίθουσα και μετά την ολοκλήρωση των παράλληλων δράσεων μίλησαν:
• ο κύριος Γεράσιμος Χουλιάρας (Σεισμολόγος, διευθυντής έρευνας του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών) με θέμα: “Η Επιστημονική Γνώση στο Σχολικό Εργαστήριο – Το φαινόμενο του σεισμού – Η ανάπτυξη του Δικτύου Σεισμογράφων του ΝΟΑ – Αποτελέσματα από τη λειτουργία του τα τελευταία 5 χρόνια”,
• η κυρία Ευγενία Κυπριώτη (υπεύθυνη του έργου OPEAIRE στην Ελληνογερμανική Αγωγή) – Εκπαιδευτικά Σενάρια με τη χρήση των Σχολικών Σεισμογράφων με θέμα: “Οι μαθητές ως Ερευνητές – Αναλύουν, Μελετούν, Παρουσιάζουν, Δημοσιεύουν”, και
• ο κύριος Άκης Παναγής (πολιτικός μηχανικός υπεύθυνος αντισεισμικότητας Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης) με θέμα: “Ο Αντισεισμικός Σχεδιασμός των Μεγάλων Υποδομών”.
Οι επισκέπτες ολοκλήρωσαν την περιήγησή τους ενθουσιασμένοι με τις δράσεις, γεμίζοντας εκπαιδευτικούς και προσωπικό με ικανοποίηση. Τα Εκπαιδευτήρια Πάνου άνοιξαν τις πύλες τους, αναδεικνύοντας βασικές πτυχές της δυνατότητας ενός Σχολείου να αλληλοεπιδρά γόνιμα με την τοπική κοινωνία και να διασυνδέει τη μάθηση με τη βιωματική γνώση και την καθημερινή εμπειρία. Ήταν άλλη μία δράση από τις πολλές που τα Εκπαιδευτήρια διοργανώνουν με γνώμονα την ενεργή συμμετοχή τους στα δρώμενα της περιοχής!
Το άνοιγμα στην τοπική κοινωνία
Είναι πλέον φανερό, πως εδώ και ενάμιση χρόνο τα «Εκπαιδευτήρια Πάνου» μέρα με τη μέρα γίνονται ένα σχολείο που προσθέτει συνεχώς δραστηριότητες για τα παιδιά, επιτελώντας το ρόλο του όχι απλώς στο έπακρον, αλλά και κάτι παραπάνω. Αν υπάρχει μάλιστα κάτι που έχει πετύχει κατά κοινή ομολογία το σχολείο, σε αυτό το χρονικό διάστημα, είναι να ανοίξει τις πόρτες του στην τοπική κοινωνία της Ναυπάκτου, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλο και περισσότερους, μικρούς και μεγάλους, να πάρουν μία γεύση για το τι πραγματικά συμβαίνει σε αυτό το χώρο, αποτελώντας και οι ίδιοι μέρος του.
Αύξηση σε μαθητές και εργαζόμενους
Η «ε», με αφορμή την τελευταία δράση του, καταγράφει την πορεία των Εκπαιδευτηρίων αυτό τον ενάμιση χρόνο, υπό τη νέα ιδιοκτησία του γνωστού επιχειρηματία της περιοχής Γιώργου Κοτρώνη, ο οποίος το Σεπτέμβριο του 2018 μπήκε μπροστά και απέτρεψε κυριολεκτικά στο παρά 5 το κλείσιμο του σχολείου. Οι αριθμοί μάλιστα της συγκεκριμένης πορείας το μαρτυρούν και με το παραπάνω, καθώς η εκπαιδευτική μονάδα σήμερα, και μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα όχι μόνο κατάφερε να σταθεί στα πόδια της, αλλά μπόρεσε και να αυξήσει θεαματικά τον αριθμό των παιδιών που φοιτούν σε αυτή, φτάνοντας τα 350, από τα 285 που τελείωσαν το σχολείο το καλοκαίρι του 2018. Πιο συγκεκριμένα στο νήπιο πηγαίνουν 38, στο δημοτικό 182 και τέλος στο γυμνάσιο-λύκειο 130. Η συγκεκριμένη αύξηση, μάλιστα, συμπαρέσυρε μαζί της, βάσει και της γενικότερης αναδιοργάνωσης του σχολείου, και τον αριθμό των εργαζομένων, οι οποίοι από τους 70 έχουν πάει ήδη στους 80.
Ο χάρτης μεγάλωσε
Δείγμα του ανοίγματος που έχουν κάνει τα Εκπαιδευτήρια είναι και το από πού πλέον έρχονται παιδιά, αφού εκτός της Ναυπάκτου και της Πάτρας, που ήταν οι βασικοί «αιμοδότες» του, σήμερα ο χάρτης έχει διευρυνθεί ακόμα περισσότερο φτάνοντας έως την Ερατεινή, το Μεσολόγγι και το Αιτωλικό, αλλά και τις Καμάρες Αχαΐας. Προφανώς οι γονείς αυτών των παιδιών δεν έμειναν ασυγκίνητοι από τα όσα λαμβάνουν χώρα στο σχολείο, το οποίο φρόντισε να ανοίξει το εύρος των δράσεών του, εντάσσοντας στο εκπαιδευτικό του πλαίσιο μία σειρά από άκρως ενδιαφέροντα προγράμματα.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα
Η εκπαιδευτική ρομποτική, η ενεργοποίηση και πάλι της Περιβαλλοντικής ομάδας, καθώς και της δημοσιογραφικής, οι καλλιτεχνικές δράσεις, μεταξύ των οποίων και η εστίαση στο αρχαίο θέατρο, που έχουν πλέον αφήσει το αποτύπωμά τους και στις διαφορετικού ύφους εκδηλώσεις, είναι μερικά από αυτά. Αν προσθέτουμε δε, και το πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα για παιδιά», που έχει ως βασική του φιλοσοφία εκτός από μια αποτελεσματική εκπαιδευτική προσέγγιση να αποτελέσει πρωταρχικά μια φιλοσοφία ζωής που προτρέπει τον άνθρωπο να δουλεύει σκληρά για τους στόχους τους, καθώς αυτός είναι ο μοναδικός δρόμος προς τη γνώση, καταλαβαίνουμε πλέον πως στο χώρο των Εκπαιδευτηρίων γίνεται κάτι αρκετά διαφορετικό από τα συνηθισμένα που όλοι έχουμε στο μυαλό μας για ένα σχολείο. Κι όλα αυτά, ενώ το σύνολο των μαθημάτων γίνεται με διαδραστικούς πίνακες και ηχεία ώστε να αξιοποιείται πλήρως το υλικό που υπάρχει, τόσο στην διδασκαλία των ελληνικών μαθημάτων όσο και στα ξενόγλωσσα, στα οποία έχει δοθεί έμφαση.
Το άνοιγμα στην κοινωνία Νο2
Εκτός των παραπάνω δράσεων, όμως, που γίνονται για τα παιδιά του σχολείου, υπάρχουν και εκείνες για όλα τα υπόλοιπα που δεν είναι απαραίτητα μαθητές του και που ήδη έχουν αρχίσει να τις επιλέγουν γονείς όχι και από τις πιο κοντινές περιοχές, όπως είναι η Ερατεινή, το Αιτωλικό και το Ευηνοχώρι. Μερικές εξ αυτών, που συγκεντρώσουν περίπου 120 παιδιά, είναι τα μαθήματα μουσικοκινητικής, η ενόργανη γυμναστική, το μαθηματικό παιχνίδι και το κολυμβητήριο, το οποίο πλέον έχει 40% περισσότερες συμμετοχές. Ιδιαίτερη μνεία όμως θα πρέπει να γίνει στην ενότητα αυτή και στον παιδότοπο που λειτουργεί, προσελκύοντας περίπου 300 παιδιά κάθε Σαββατοκύριακο, όντας ένας εκπληκτικός και πλήρως οργανωμένος χώρος για να παίζουν με ασφάλεια τα παιδιά, αλλά και για να διοργανωθούν τα πιο απαιτητικά πάρτι. Ο παιδότοπος, άλλωστε, όμως μας μετέφεραν οι άνθρωποι των Εκπαιδευτηρίων, έφερε πολλούς γονείς στην καρδιά του σχολείου, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να το γνωρίσουν εκ των έσω, να δουν αλλά και να πληροφορηθούν για το σύνολο της δουλειάς που γίνεται εκεί. Εδώ, τέλος θα πρέπει να συμπεριληφθεί και το summer camp, στο οποίο το καλοκαίρι που μας πέρασε εντάχθηκαν 140 παιδιά.
Η νέες υποδομές
Για να αναπτύξει όλα τα παραπάνω όμως το σχολείο, χρειάστηκε να γίνουν και επενδύσεις σε επίπεδο υποδομών. Μία καθόλα συνειδητή επιλογή της νέας διοίκησης, η οποία είδε πως μέσω αυτών θα καταφέρει να το βάλει σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης, καθιστώντας το βιώσιμο και ανεξάρτητο. Στο πλαίσιο λοιπόν του συγκεκριμένου σχεδιασμού έγινε νέα αίθουσα ηλεκτρονικών υπολογιστών στο δημοτικό, διπλάσιας δυναμικότητας και με επιπλέον χώρο για τα μαθήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής και τεχνολογίας, ενώ έγινε και νέα αίθουσα διδασκαλίας ξένων γλωσσών επίσης στο δημοτικό. Ακόμα έγινε πλήρης ανακαίνιση των χώρων και του προαυλίου του νηπιαγωγείου, με όλες τις απαραίτητες αλλαγές ώστε να μπορεί να δεχθεί ακόμα περισσότερους μαθητές, έγινε νέα αίθουσα εκδηλώσεων, αίθουσα μουσικής και εικαστικών στο γυμνάσιο- λύκειο , καθώς και έξι νέες αίθουσες διδασκαλίας. Στα παραπάνω, μάλιστα, έρχεται να προστεθεί άμεσα και το νέο κλειστό γυμναστήριο το οποίο θα καλύψει τις αυξημένες ανάγκες του σχολείου, αλλά και των κατοίκων της περιοχής που θα το προτιμήσουν. Θέλετε κι άλλα…;
Γ. Κοτρώνης: «Παράθυρο επικοινωνίας με την κοινωνία»
Ο ιδιοκτήτης του σχολείου Γιώργος Κοτρώνης, μιλώντας στην «ε» για τα παραπάνω σημείωσε αρχικά πως τα «Εκπαιδευτήρια Πάνου» πληρούν όλες τις προϋποθέσεις ώστε να χαρακτηριστούν «πρότυπο Σχολείο» για την ευρύτερη περιοχή. Όπως μας είπε, «ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός δεν εξαντλείται στα όρια της εκπαιδευτικής κοινότητας του Σχολείου, αλλά επιδιώκει να έχει ευρύτερη απήχηση στο σύνολο περιοχής». «Τα Εκπαιδευτήρια ανοίγουν παράθυρα επικοινωνίας με την κοινωνία και γι’ αυτό «συνομιλούν» με σύγχρονους θεσμούς κατάθεσης ιδεών, όπως το TEDx», πρόσθεσε ο κ. Κοτρώνης, τονίζοντας πως και οι συμμετοχές σε πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής (όπως πχ η πρόσφατη Έκθεση «Quo Vadis» στο Φετιχιέ Τζαμί Ναυπάκτου) είναι τμήμα της ίδιας φιλοσοφίας.
«Σε μία διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνία, όπου οι αλλαγές αφορούν όχι μόνο την εργασία ή την ενσωμάτωση της τεχνολογίας, αλλά το σύνολο των δεδομένων συμμετοχής στη κοινωνική δράση, το σχολείο οφείλει να δίνει εφόδια ώστε οι νέοι μας να μπορούν να αυτενεργούν και να καθίστανται ενεργοί πολίτες σε όποιο κοινωνικό – οικονομικό περιβάλλον τείνει να δημιουργηθεί», μας είπε ακόμα, καταλήγοντας: «Αυτό το κατακτούν καθημερινά με τη βιωματική προσέγγιση της γνώσης μέσα από πλήθος δράσεων εντός ή εκτός σχολείου. Τα δεδομένα αυτά συνιστούν και το συγκριτικό πλεονέκτημα των μαθητών που φοιτούν στο Σχολείο μας».
Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «εμπρός»