Friday, March 14, 2025
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ερωτήσεις και απαντήσεις για το έργο στην Αγία Παρασκευή

spot_img

Η «εμπρός» θέτει ζητήματα που συζητά η πόλη και ρίχνει φως στην πορεία του έργου

Οι εργασίες στην Αγία Παρασκευή συνεχίζονται. Μία πολύ σημαντική ανάπλαση για το κέντρο της Ναυπάκτου είναι σε εξέλιξη, με στόχο, όπως προέβλεπε η μελέτη, την ενοποίηση και ομογενοποίηση του περιβάλλοντος χώρου της εκκλησίας με τις οδούς Μανασσή και Ψαρρού, προκειμένου να καταστεί τόπος αναψυχής με προτεραιότητα στον πεζό. Ταυτόχρονα όμως καλά κρατούν οι συζητήσεις στην πόλη για σημεία του έργου που προβληματίζουν. Η «ε» σήμερα φωτίζει σημαντικές παραμέτρους, θέτει ερωτήματα και παρουσιάζει τις απαντήσεις για το τι έχει συμβεί έως ώρας και τι πρόκειται στο μέλλον έως την ολοκλήρωση των εργασιών.

Γυρίζοντας το χρόνο πίσω, αναζητώντας τις αναφορές για το έργο ανάπλασης της Αγίας Παρασκευής, πρέπει να φτάσουμε, για αρχή, στις ημέρες της προηγούμενης δημοτικής αρχής, η οποία και το υπέβαλε ως πρόταση για χρηματοδότηση στο πρόγραμμα Leader, με προϋπολογισμό 600.000 ευρώ. Ως τέτοιο αναφέρεται άλλωστε και στην ανακοίνωση απολογισμού που είχε κάνει η προηγούμενη διοίκηση του δήμου στις αρχές Μαΐου του 2019, με τίτλο «Σύντομος απολογισμός για ένα πλούσιο έργο στον δήμο Ναυπακτίας (ή ας μιλήσουμε, επιτέλους, για έργα)».

Η ένταξη του έργου

Ακολούθως το συναντάμε ξανά στα τέλη Νοεμβρίου του ίδιου έτους, στην ανακοίνωση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, όπου τότε συνολικά 24 δημόσια έργα στην περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας εντάχθηκαν με απόφαση του Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη στο εν λόγω πρόγραμμα, με τίτλο «Ανάπλαση – ανάδειξη του τμήματος του παραδοσιακού οικισμού της Ναυπάκτου στην περιοχή της Αγίας Παρασκευής, 600.000 ευρώ». Την ίδια ημέρα η Ενωτική Πρωτοβουλία, έχοντας περάσει πλέον στα έδρανα της αντιπολίτευσης, εξέδωσε ανακοίνωση με τίτλο «Πρωτοπόρος ο δήμος με 19 δημόσια έργα στην Ναυπακτία!», εστιάζοντας στα ευχάριστα της υπερδέσμευσης χρημάτων για έργα δημοσίου χαρακτήρα που θα γίνουν στην περιοχή, πάντα μιλώντας για το Leader, καλώντας πλέον την τότε νέα δημοτική αρχή να εργαστεί για την αξιοποίηση των χρημάτων, μη θέτοντάς τα σε κίνδυνο.

Η δημοπράτηση

Επόμενη φορά που θα το συναντήσουμε, είναι στα μέσα του Σεπτεμβρίου του 2020, όταν ο δήμος εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία ενημέρωση για το ότι προχωρούν οι διαδικασίες για την ανάπλαση-ανάδειξη της Αγίας Παρασκευής, κάνοντας λόγο επί της ουσίας για την επικείμενη δημοπράτηση του έργου. Ο Δήμαρχος Ναυπακτίας Βασίλης Γκίζας είχε μάλιστα αναφέρει σχετικά: «Το συγκεκριμένο έργο είχε υποβληθεί ως αίτημα κατά την προηγούμενη δημοτική περίοδο, ωστόσο κληθήκαμε να ξεπεράσουμε σημαντικές δυσκολίες που παρουσιάστηκαν, εξασφαλίζοντας τη χρηματοδότησή του με την υπερδέσμευση τον Οκτώβριο του 2019.  Με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου μας και τον Ειδικό Συνεργάτη, Αρχιτέκτονα Μηχανικό κ.Κωνσταντίνο Πετράκο, προβήκαμε σε ριζικές αλλαγές αλλά και σε ωρίμανση του φακέλου, πάντα σε συνεργασία και άριστη συνεννόηση με την Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδος».

Στα τέλη Νοεμβρίου του 2020 η δημοπράτηση του έργου βγήκε στον αέρα, για να αποτελέσει και πάλι όμως θέμα συζητήσεις κατά την ψήφιση του Τεχνικού Προγράμματος του 2021, στα τέλη Δεκεμβρίου του 2020, όταν ο δήμος ενημέρωσε σχετικά αναφέροντας τα εξής:

«Ανάπλαση της Αγ. Παρασκευής:  υπήρχε  μελέτη με σοβαρά όμως προβλήματα και ελλείψεις, ενώ δεν υπήρχε καμία έγκριση, για το λόγο αυτό  είχε πολύ χαμηλή βαθμολογία.  Τροποποιήσαμε τη μελέτη ριζικά, λάβαμε  αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις  και το δημοπρατούμε. Παράλληλα εξασφαλίσαμε τη  χρηματοδότηση   τον Οκτώβριο 2019 με την υπερδέσμευση  και την ωρίμανση της μελέτης».

Η έναρξη εργασιών

Ο διαγωνισμός έγινε, ο ανάδοχος προέκυψε, φτάνοντας τελικά στις αρχές του προηγούμενου Οκτωβρίου, του 2022, όταν και ξεκίνησαν οι εργασίες. Στη σχετική τότε ανακοίνωση, για τις εργασίες που πρόκειται να γίνουν, ο δήμος ανέφερε:

«Σε ποια σημεία της Αγίας Παρασκευής προβλέπονται παρεμβάσεις:

  • Βόρεια, από την οδό Αθηνών και τη σύνδεσή της με την οδό Ιλ.Τζαβέλλα στη διασταύρωσή της με την οδό Ψαρρού στα δυτικά και ανατολικά μέχρι την οδό Μανασσή
  • Νότια, από την οδό Ιντζέ και τη σύνδεσή της με την οδό Νότη Μπότσαρη έως την οδό Μανασσή
  • Ανατολικά, από την οδό Μανασσή και την προέκτασή της έως την οδό Αποκαύκου
  • Δυτικά, από την οδό Ψαρρού και την προέκτασή της έως την οδό Αποκαύκου»

Τα δύο σημεία που προβληματίζουν

Σήμερα, και ενώ οι εργασίες είναι σε εξέλιξη, έχουν ήδη τεθεί κάποια ζητήματα που αφορούν σε εργασίες που έχουν γίνει, με κυριότερα αυτών των «εξογκωμάτων» που έχουν προκύψει στην οδό Ψαρρού, όταν συναντά την Ιντζέ,  καθώς και στην κατάληξη της οδού Αθηνών, όταν αυτή φτάνει στην πλατεία Φαρμάκη και συγκεκριμένα στο πεζοδρόμιο που βρίσκεται στη νότια πλευρά. Πολλοί έχουν ήδη διατυπώσει την άποψη ότι αυτού του είδους οι παρεμβάσεις, όπως φαίνονται και στις φωτογραφίες (φωτο 1 και 2), είναι αφενός επικίνδυνες για τα αυτοκίνητα που διέρχονται από τα σημεία, καθώς παρεμβάλλονται επί της ουσίας στην πορεία τους, αφετέρου δε θεωρείται ότι στενεύουν αρκετά το πλάτος του οδοστρώματος (κυρίως εκείνη της Ψαρρού) με αποτέλεσμα να γίνεται αν όχι αδύνατη, σε κάθε περίπτωση δύσκολη η διέλευση κάποιων οχημάτων (πχ εάν ένα μεγάλο όχημα θέλει να στρίψει από την Ψαρρού προς την Ιντζέ).

φωτο 1
φωτο 2

Ανατρέχοντας στη μελέτη του έργου και τα όσα προβλέπει για τις εσοχές που θα δημιουργηθούν, αναφέρονται τα ακόλουθα:

Εσοχές προσωρινής στάσης αυτοκινήτου-ταξί και φορτοεκφόρτωσης

Διαμορφώνονται εσοχές προσωρινής στάσης αυτοκινήτου ή ταξί ή και φορτοεκφόρτωσης, στις θέσεις που καθορίζονται στα σχέδια της μελέτης, οι οποίες μπορεί να διαφοροποιούνται μερικώς κατά την εφαρμογή επί τόπου των προτάσεων της μελέτης και το μήκος τους καθορίζεται ανάλογα με την επιθυμητή χωρητικότητα. Στο τμήμα της οδού Ιντζέ, μπροστά από την Αγία Παρασκευή, διαμορφώνεται εσοχή προσωρινής στάσης δύο αυτοκινήτων, στη βόρεια πλευρά της οδού, για την εξυπηρέτηση και των αναγκών του ναού.

Εσοχές στάθμευσης οχημάτων

Στην περιοχή διαμόρφωσης, προβλέπονται ειδικές εσοχές στάθμευσης οχημάτων και δεν προβλέπονται άλλοι χώροι γι’ αυτήν την χρήση.

Εκτός των καθορισμένων χώρων που αποτυπώνονται στα σχέδια της μελέτης, απαγορεύεται η στάση και στάθμευση των οχημάτων κατά μήκος των οδών κυκλοφορίας οχημάτων, όπως καθορίζονται και συγκεκριμένα:

-Στα τμήματα της οδού Ψαρρού, η οποία παραμένει μονής κατεύθυνσης, και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού, το επιτρέπουν, διαμορφώνονται εσοχές στάθμευσης χωρητικότητας 12 οχημάτων και αρκετών μοτοποδηλάτων, στην ανατολική πλευρά της οδού.

-Στα τμήματα της οδού Μανασσή, η οποία παραμένει μονής κατεύθυνσης, και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού, το επιτρέπουν, διαμορφώνονται εσοχές στάθμευσης χωρητικότητας 9 οχημάτων, στη δυτική πλευρά της οδού.

-Στο τμήμα της οδού Αθηνών, η οποία παραμένει μονής κατεύθυνσης, και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού, το επιτρέπουν, διαμορφώνονται εσοχές στάθμευσης χωρητικότητας 6-7 οχημάτων, στη νότια πλευρά της οδού.

-Στα λοιπά τμήματα των οδών κυκλοφορίας αυτοκινήτου, απαγορεύεται η στάθμευση και δεν προβλέπονται εσοχές στάθμευσης οχημάτων, διότι θα επιτείνουν την αύξηση των φόρτων και την επιβάρυνση της περιοχής με αυτοκίνητα, για την οποία καταβάλλεται προσπάθεια με την μελέτη να περιοριστεί».

Οι αλλαγές στη μελέτη και στην πράξη

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι, αρχικά, σε επίπεδο σχεδιασμού έγιναν αλλαγές στην παρούσα δημοτική θητεία σχετικά με το υλικό επίστρωσης του κοινόχρηστου χώρου, χωρίς όμως να πειραχτεί τίποτα από το περίγραμμα του έργου, παραμένοντας ως είχε στον πρώτο σχεδιασμό (φωτο 3). Με την έναρξη των εργασιών βέβαια, έγινε μία πρώτη αλλαγή επ’ αυτού, η οποία αφορούσε στο μέγεθος του δρόμου στην οδό Ιντζέ (νότια πλευρά της Αγ. Παρασκευής),  καθώς διαπιστώθηκε ότι θα ήταν αρκετά στενός, κάτι που οδήγησε στο να μειωθεί ελαφρώς η πλατεία προς τα βόρεια, άρα και το πλάτος του οδοστρώματος να γίνει μεγαλύτερο. Μία δεύτερη που διαπιστώθηκε πως ήταν αναγκαία, και τελικά αποφασίστηκε να γίνει, αφορά στο ανατολικό πεζοδρόμιο της Ψαρρού, όταν αυτό ξεκινά μπροστά από το αρτοποιείο Μπερμπιλάγκα, το οποίο και θα έχει μειωμένο πλάτος για κάποια μέτρα από τα αρχικά προβλεπόμενο, για να είναι εφικτή η στροφή μεγάλων οχημάτων τα οποία θα επιθυμούν να μπουν στο δρόμο αυτό ερχόμενα από την Αθηνών προς την πλατεία Φαρμάκη.

φωτο 3

Τι ισχύει για τα «εξογκώματα»

Θέτοντας στο δήμο το ερώτημα για τα δύο «εξογκώματα» που αναφέραμε παραπάνω, και το εάν κρίνεται πως πρέπει να επανεξεταστεί το μέγεθός τους, η απάντηση που πήραμε είναι πως αυτό δεν κρίνεται αναγκαίο, καθώς, όπως μας είπαν, για παράδειγμα γι’ αυτό της Ψαρρού, προβλέπεται πως με τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και ακολούθως με τη νέα οριοθέτηση των σταθμευμένων αυτοκινήτων, τα τελευταία στην ουσία θα έρθουν στην ίδια ευθεία με αυτό (σσ το «εξόγκωμα» δηλαδή), άρα δεν θα υφίσταται πλέον τέτοιο. Με δεδομένο μάλιστα το ότι ο εν λόγω δρόμος θα έχει πλέον μία σειρά σταθμευμένων οχημάτων, τη σειρά της ανατολικής πλευράς (η δυτική που υπάρχει σήμερα θα καταργηθεί), μας μεταφέρθηκε πως το πλάτος του δρόμου στο σημείο εκείνο θα είναι πάνω από 4 μέτρα, άρα καθόλα εφικτό το να διέρχονται ή να στρίβουν ακόμα και μεγάλα οχήματα από το σημείο, αρκεί φυσικά να μην υπάρχουν σε κομβικά σημεία παράνομα σταθμευμένα οχήματα, γιατί τότε όντως θα υπάρχουν προβλήματα.

Οι επόμενες εργασίες

Ως προς τον πορεία των εργασιών, καθώς και γι’ αυτές έχουν υπάρξει παράπονα από κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής, θα πρέπει να σημειώσουμε τα εξής. Σύμφωνα με τα όσα έχει μεταφέρει ο εργολάβος στο δήμο, έως τα τέλη Μαΐου θα έχει  ολοκληρωθεί η επίστρωση της πλατείας, και ακολούθως θα πάρει σειρά εργασιών η Ψαρρού από την πλατεία Φαρμάκη έως και την τράπεζα Πειραιώς και τέλος η Μανασσή, από την Αγ. Παρασκευή έως και το Εργατικό Κέντρο.

Η ομαλή ροή χρηματοδότησης

Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο δήμος έχει αναλάβει πλέον την ομαλή χρηματοδότηση του έργου, καταβάλλοντας αυτός τα ποσά που πρέπει για την πορεία του στον ανάδοχο, εισπράττοντας στη συνέχεια τα αντίστοιχα από το πρόγραμμα. Τακτική η οποία ακολουθείται προκειμένου να μην υπάρξουν προβλήματα στη ροή χρηματοδότησης, όπως έγινε με την πληρωμή του πρώτου λογαριασμού, η οποία έπρεπε να γίνει υποχρεωτικά από το πρόγραμμα, αλλά λόγω της καθυστέρησης οδήγησε αναγκαστικά τον εργολάβο στην προσωρινή διακοπή των εργασιών, γιατί πρακτικά ήταν αδύνατο να χρηματοδοτεί ο ίδιος το έργο για μεγαλύτερο διάστημα.