16.1 C
Nafpaktos
Saturday, January 11, 2025
spot_img
spot_img

Η Ενωτική Πρωτοβουλία απαντά στο Ν. Φαρμάκη για το τουριστικό καταφύγιο

spot_img

«Μπορεί να το χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια»

Η «ε» την προηγούμενη εβδομάδα φιλοξένησε αποκλειστική δήλωση του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη, όπου με λίγα λόγια απέκλειε το ενδεχόμενο το έργο του τουριστικού καταφυγίου στο Γρίμποβο να χρηματοδοτηθεί από το υπάρχον πρόγραμμα ΕΣΠΑ. Το χαρακτήρισε μη επιλέξιμη δαπάνη, ως συνέχεια της πρότασης της αντιπολίτευσης του δήμου Ναυπακτίας σε πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, προκειμένου να προχωρήσει ο σχεδιασμός που είχε γίνει κατά τη θητεία του Τάκη Λουκόπουλου. Σήμερα στην «ε» η Ενωτική Πρωτοβουλία και τα στελέχη της παίρνουν θέση απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς του Περιφερειάρχη, επιμένοντας ταυτόχρονα πως η απόφαση είναι πολιτική καθώς τρόπος υπάρχει και μάλιστα όχι ένας.

Το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Ναυπακτίας αποφάσισε να προχωρήσει την περίπτωση του αγκυροβολίου στην περιοχή της Βαριάς, εγκαταλείποντας αυτό του τουριστικού καταφυγίου στο Γρίμποβο, για λόγους που έχουμε αναπτύξει εκτενώς στα τελευταία μας τεύχη. Η αντιπολίτευση όμως έχει διαφορετική άποψη, καθώς θεωρεί το ήδη δρομολογημένο έργο απολύτως ώριμο, καθώς μάλιστα έχουν εξασφαλιστεί χρήματα μέσω του προγράμματος interreg για την έναρξή του. Αυτή η παράμετρος, βέβαια, αποτελεί σημείο τριβής των δύο πλευρών, καθώς το 1.9 εκατ. ευρώ που υπάρχει, κατά τη δημοτική αρχή, μόνο σε μελλοντικούς μπελάδες μπορεί να βάλει το δήμο, αφού αγνοούνται τα υπόλοιπα 8 εκατ. για την ολοκλήρωση του έργου. Επ’ αυτού η μειοψηφία του δήμου πρότεινε σε πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου να απευθυνθούμε για την περαιτέρω χρηματοδότηση του έργου στην Περιφέρεια, εξαντλώντας το ενδεχόμενο να γίνει το έργο μέσω των δικών της πόρων.

Στο προηγούμενο τεύχος η «ε» επικοινώνησε με τον Περιφερειάρχη Νεκτάριο Φαρμάκη, φιλοξενώντας αποκλειστική του δήλωση για το εάν είναι ή όχι σήμερα εφικτό να υλοποιηθεί η πρόταση της αντιπολίτευσης του δήμου Ναυπακτίας, δίνοντας χέρι βοηθείας στη δημοτική αρχή, φέρνοντας όμως παράλληλε απέναντί του την Ενωτική Πρωτοβουλία, το γιατί του οποίου θα εξηγήσουμε στην πορεία του θέματος.

Η δήλωση του Ν. Φαρμάκη

Στο σημείο αυτό αξίζει να θυμίσουμε τι μας δήλωσε ο Περιφερειάρχης. Καταρχάς ο κ. Φαρμάκης μας τόνισε πως ένα τέτοιας έκτασης έργο, το οποίο απαιτεί ακόμα 8 περίπου εκατ. ευρώ για να ολοκληρωθεί, θα μπορούσε να έχει ως μοναδική πηγή χρηματοδότησης το ΕΣΠΑ και σε καμία περίπτωση το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. «Φυσικά και θα ήθελα να το χρηματοδοτήσω, το ζήτημα όμως είναι αν γίνεται…», μας δήλωσε, προσθέτοντας πως αυτό δεν εξαρτάται καταρχάς από τον ίδιο αλλά από τη Διαχειριστική Αρχή, και το εάν το έργο μπορεί να καλύψει τις αντικειμενικές προϋποθέσεις που αυτή θέτει για τη χρηματοδότηση έργων.

Εστιάζοντας στο υπάρχον ΕΣΠΑ που τρέχει, μιας και εντός αυτού του χρονικού ορίου μιλάμε για την εκτέλεση του έργου, και όχι του επόμενου, ο Ν. Φαρμάκης μας είπε πως το τουριστικό καταφύγιο, ακόμα κι αν ο δήμος το έχει καταστήσει ώριμο για δημοπράτηση, δεν είναι επιλέξιμο έργο για χρηματοδότηση, τονίζοντας ταυτόχρονα πως αυτό έχει ήδη απαντηθεί σε προφορικό επίπεδο, ενώ αναμένεται να γίνει και επίσημα γραπτώς. «Αν ήταν εφικτό να συμβεί κάτι τέτοιο, τότε γιατί δεν το έκανε και η προηγούμενη θητεία;», μας είχε ρωτήσει ρητορικά, καταλήγοντας στη δήλωσή του στην «ε» ο Περιφερειάρχης.

Επιμένουν στην Ενωτική Πρωτοβουλία

Τα στελέχη της Ενωτικής Πρωτοβουλίας, όμως, επ’ αυτού, φαίνεται πως έχουν άλλη άποψη, και σε επικοινωνία που είχαμε μαζί τους, μας παρέθεσαν το γιατί. Καταρχάς μας παρέπεμψαν στην τελευταία αναθεώρηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Δυτικής Ελλάδος (2014-2020), εκεί όπου περιλαμβάνεται ως στόχος η αναβάθμιση υπαρχουσών λιμενικών εγκαταστάσεων. Συγκεκριμένα σε απόσπασμα αυτού αναφέρεται:

«Επιπρόσθετα, θεωρείται αναγκαία η λειτουργική αναβάθμιση των ενδοπεριφερειακών μεταφορικών συνδέσεων που υποστηρίζουν τα ΔΕΔ-Μ και περιλαμβάνονται στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) με σκοπό α) στα πλαίσια των συνδυασμένων μεταφορών την διασύνδεση των υποδομών ΔΕΔ-Μ, β) την σύνδεση αστικών, εμπορευματικών – παραγωγικών – τουριστικών και πολιτιστικών κέντρων με τα ΔΕΔ-Μ. Η αναβάθμιση αυτή δεν θα πρέπει να αφορά μόνο τα έργα οδοποιίας αλλά και αυτά των λιμένων».

Όπως μας μετέφεραν από την παράταξη του Τάκη Λουκόπουλου, το τουριστικό καταφύγιο στο Γρίμποβο αποτελεί ουσιαστική αναβάθμιση του υπάρχοντος λιμανιού, στην ΧΖΛ του οποίου προβλέπεται η συμπλήρωση της λιμενικής υποδομής. «Δεν είναι νέα λιμενική εγκατάσταση και γι’ αυτό μπορεί να χρηματοδοτηθεί και από το ΠΕΠ της Δ.Ε.», μας είπαν συγκεκριμένα, θέτοντας περισσότερα ζήτημα του πως θα το θέσει ο δήμος σε συνεργασία με την Περιφέρεια, για να μπορέσει να περάσει.

Οι λόγοι που ταιριάζουν

Ως προς του λίγους που επιβάλλουν την επέκταση – αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων μας παρέθεσαν τέσσερις, για τους οποίους και θα πρέπει να τονιστούν οι εξής παράμετροι:

  1. Υπάρχει ζήτηση για θέσεις θαλάσσιου τουρισμού, που δεν καλύπτεται από το υπάρχον λιμάνι, με αποτέλεσμα το καλοκαίρι να γεμίζει ο όρμος της Ναυπάκτου από τουριστικά πλοία τα οποία όμως στέκονται αρόδο.
  2. Η σημερινή κατάσταση υποβαθμίζει περιβαλλοντικά τον όρμο καθώς δεν υπάρχουν στοιχειώδεις υποδομές (βιολογικός καθαρισμός για τα απόβλητα των σκαφών κλπ)
  3. Η συμπλήρωση με την υποδομή του τουριστικού καταφυγίου σε απόσταση από το υπάρχον λιμάνι, αλλά πάντα εντός της Χερσαίας Ζώνης του λιμανιού και σε θέση που έχει χωροθετηθεί Μαρίνα – τουριστικό καταφύγιο θα βοηθήσει στην ανάδειξη των λιμενικών υποδομών που ήδη υπάρχουν εντός των τειχών του κάστρου, ο οποίος δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως είναι κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος.
  4. Μέσω ενός νέου έργου, όπως το τουριστικό καταφύγιο, ουσιαστικά συνδέεται η Ναύπακτος ως τουριστικό – πολιτιστικό κέντρο με το δίκτυο μεταφορών, αφού η υπάρχουσα εγκατάσταση αν δεν αναβαθμιστεί και κυρίως συμπληρωθεί δεν μπορεί να παίξει αυτό το ρόλο.

Όλα τα παραπάνω, κατά την Ενωτική Πρωτοβουλία, οδηγούν στο να κουμπώσει το αίτημα του δήμου για χρηματοδότηση από την Περιφέρεια μέσω του δικού της Ε.Π., μιας και με λίγα λόγια μιλάμε για τη δρομολόγηση ενός έργου που από τη μία έχει ως πυλώνα την αναβάθμιση-ανάδειξης των πολιτιστικών πόρων της περιοχής, ενώ από την άλλη έχει και περιβαλλοντική διάσταση.

Οι πηγές χρηματοδότησης

Όταν η συζήτησή μας έγινε πιο συγκεκριμένη, για το από πού, πέραν του interreg και βάσει της παραπάνω φιλοσοφίας η Περιφέρεια θα μπορούσε να βρει πόρους, μας μεταφέρθηκε πως αυτό θα μπορούσε να είναι αποτέλεσμα πολλαπλών επιλογών, καθώς τα Λιμενικά έργα είναι πολυδάπανα και δεν είναι εύκολο να ολοκληρωθούν από μια πηγή, όπως φαίνεται άλλωστε και σε αντίστοιχα έργα από όλη την Ελλάδα. Μας έδειξαν λοιπόν, πάντα εκτός του Interreg, κατ’ αρχήν το ΕΣΠΑ από το ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας, αλλά και κάποια αντίστοιχα προγράμματα του Υπουργείου Ναυτιλίας (πχ το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αλιεία και Θάλασσα 2014-2020»), από τα οποία επίσης θα μπορούσε να αναζητηθεί χρηματοδότηση.

Η περίπτωση του ΠΔΕ

Απαντώντας ακόμα στο ότι το ΠΔΕ δεν μπορεί να σταθεί αρωγός για την περίπτωσή μας, το οποίο μας είπε ο Ν. Φαρμάκης, μας παρέπεμψαν στο site για το ΠΔΕ της Περιφέρειας που μιλά πεντακάθαρα  ότι στόχος είναι να χρηματοδοτεί έργα σε συνάφεια και συνέργεια με άλλα προγράμματα (Interreg, ΕΣΠΑ κλπ). «Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων χρηματοδοτεί την αναπτυξιακή πολιτική της χώρας µε έργα που συμβάλλουν στην ανανέωση και την αύξηση του ιδιωτικού και δημοσίου κεφαλαίου της οικονομίας και στηρίζουν την αναπτυξιακή διαδικασία και τον εκσυγχρονισµό της χώρας σε μακροχρόνια βάση», τονίζεται, αφού επίσης μέσω των χρηµατοδοτήσεών του ενισχύονται κυρίως οι ακόλουθοι αναπτυξιακοί τοµείς:

  • µεταφορές και περιβάλλον µε έργα κυρίως υποδοµών,
  • ενέργεια και επιχειρηµατικότητα µε έργα αξιοποίησης των ενεργειακών πόρων και ενισχύσεις των ιδιωτικών επενδύσεων,
  • ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου µε δράσεις ενίσχυσης της κοινωνίας της γνώσης, και
  • ενισχύονται πολιτικές µε χρηµατοδοτήσεις από εθνικούς πόρους για έργα και δράσεις που είναι σε συνάφεια και συνέργεια µε τα συγχρηµατοδοτούµενα προγράµµατα ώστε να υπάρξει ένα ολοκληρωµένο αναπτυξιακό αποτέλεσµα.

Και δάνειο αν χρειαστεί

Στα παραπάνω και συμπληρωματικά, στην Ενωτική Πρωτοβουλία υποστηρίζουν πως μπορεί να συνεισφέρει και ο δήμος Ναυπακτίας στην προσπάθεια να συμπληρωθεί το ποσό των 10 εκατ. ευρώ που απαιτείται  μέσω δανεισμού, αφού μιλάμε για μία πολύ σημαντική υποδομή η οποία δεν θα αναβαθμίσει μόνο την περιοχή της Ναυπάκτου και της Ναυπακτίας, αλλά την ευρύτερη της δυτικής Ελλάδας.

Τα παραδείγματα 

Στη συζήτησή μας μας παρέθεσαν και μία σειρά από λιμενικά έργα τα οποία χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΣΠΑ, σε διάφορα σημεία της χώρας, και τα οποία μπορεί κάποιος να εντοπίσει με μία απλή έρευνα στο διαδίκτυο. Συγκεκριμένα μας μίλησαν για τη μαρίνα της Λευκάδας και το τουριστικό καταφύγιο της Βασιλικής, τα οποία αδειοδοτήθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού το 2018 και χρηματοδοτήθηκαν από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων μέσω πόρων του ΕΣΠΑ, για το  τουριστικό καταφύγιο στην Σπηλιά Κερκυρας που επίσης είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ της ίδιας Περιφέρειας, καθώς και για το καταφύγιο στο λιμένα Μαραθόκαμπου της Σάμου, που και αυτός χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.

Πολιτική η απόφαση

«Το βασικό είναι η πολιτική απόφαση. Το θέλουμε ή δεν το θέλουμε;», μας είπαν με νόημα από την παράταξη του Τάκη Λουκόπουλου, θέτοντας μία ακόμα παράμετρο, επίσης γι’ αυτούς πολύ σημαντική. «Είμαστε άξιοι να πετύχουμε χρηματοδοτήσεις; Το ξέρουμε το «άθλημα» ή…  θα πετάξουμε την μπάλα στην εξέδρα μιλώντας για οράματα», σημείωσαν με νόημα καταλήγοντας.

 

spot_img
spot_img
Newspaper WordPress Theme
spot_img
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme

Περισσότερα

Newspaper WordPress Theme