Μία εικόνα…
© Fan Ho: Mirror Lake, 1952 |
…ένα κείμενο
Γράφει ο Βασίλης Βούκλιζας
Ο σημαντικός κινέζος φωτογράφος Fan Ho ξεκίνησε να φωτογραφίζει σε πολύ μικρή ηλικία.
Το φωτογραφικό έργο του που περιστρέφεται κυρίως γύρω από την καταγραφή της ζωής στο Hong
Kong στις δεκαετίες του 60 και του 70, περιλαμβάνεται στο βιβλίο του «Hong Kong Memoir». Φωτογράφιζε φτωχογειτονιές, αγορές, σοκάκια και δρόμους καθώς και τοπία.
Ο ίδιος σε μία συνέντευξή του είχε πεί:
“Οι άνθρωποι μου λένε ότι οι φωτογραφίες μου φαίνεται να περιγράφουν ιστορίες, να έχουν κάποιο δράμα. Ίσως γι’αυτό να έγινα αργότερα σκηνοθέτης. Και τα δύο μέσα χρησιμοποιούν εικόνες για να πουν την ιστορία τους, να εκφράσουν τα συναισθήματα του δημιουργού τους και να επικοινωνήσουν
με το κοινό, αγγίζοντάς το συναισθηματικά.”
Ίσως στα λόγια του αυτά να κρύβεται μία μικρή αδυναμία του που δεν τον κατατάσσει στους
μεγάλους φωτογράφους. Η φωτογραφική μεταφορά της αίσθησης-συναισθήματος που προκαλεί
η ωραιότητα της φύσης και γενικότερα μίας καλής σύνθεσης δεν είναι από μόνα τους ικανά να
«μεταμορφώσουν» το εικονιζόμενο σε καλλιτεχνικό γεγονός.
Η πολυβραβευμένη φωτογραφία του της λίμνης με τις αντανακλάσεις θα παραμένει μία Ωραία
φωτογραφία, όχι όμως Καλή με την έννοια της δημιουργίας ενός καλλιτεχνικού γεγονότος. Η υπερ-
βολική ομορφιά του φυσικού τοπίου έκλεψε την παράσταση από τον φωτογράφο.
Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας “εμπρός”