Στο Αίγιο για τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης το πλοίο, που ήταν νηολογημένο στη Μάλτα. Προσδοκίες για τόνωση της επισκεψιμότητας έχουν επενδύσει αυτοδιοικητικοί και κοινή γνώμη και στις δύο πλευρές του Κορινθιακού. Με επιδότηση από τους δήμους Δωρίδας και Αιγιαλείας η επανεκκίνηση των δρομολογίων. Δεν πραγματοποιήθηκε μελέτη σκοπιμότητας, παρόλο που εμφανιζόταν σαν προαπαιτούμενο πριν την οριστική λήψη αποφάσεων.
Του Ηλία Τσίγκα
Σε λίγες εβδομάδες και πιο συγκεκριμένα μέσα στον πρώτο μήνα του νέου έτους έχει προσδιοριστεί η επανέναρξη μετά από χρόνια της πορθμειακής γραμμής Αιγίου-Αγίου Νικολάου, η οποία θα συνδέσει ακτοπλοϊκά τις δύο πλευρές του δυτικού Κορινθιακού κόλπου και η οποία συνοδεύεται από προσδοκίες τόσο των δημοτικών αρχών Αγιαλείας και Δωρίδας αλλά και πολλών κατοίκων για τόνωση της επισκεψιμότητας στις δύο αυτές περιοχές, καθώς ευελπιστούν να συνδέσουν τις παράκτιες περιοχές τους με το γεωγραφικό τρίγωνο «Δελφοί- Καλάβρυτα- Αρχαία Ολυμπία» με σκοπό την προσέλευση τουριστικών περασμάτων. Επιπλέον, η πορθμειακή γραμμή θεωρείται ότι θα συμβάλλει σημαντικά στην εξυπηρέτηση του πληθυσμού της Φωκίδας και γενικότερα της Στερεάς Ελλάδας αφού μεταβαίνοντας εν πλω στο Αίγιο θα φθάνουν πιο γρήγορα στην Αθήνα, είτε οδικώς , είτε με τον προαστιακό που θα λειτουργήσει σε λίγους μήνες. Οι δύο Δήμοι , σε κάθε περίπτωση θα συνδέσουν τις παράκτιες περιοχές τους με το γεωγραφικό τρίγωνο «Δελφοί- Καλάβρυτα- Αρχαία Ολυμπία» με σκοπό την προσέλευση τουριστικών περασμάτων.
Το ιστορικό
Οι σκέψεις στη Δωρίδα για την αναγκαιότητα της επαναχρησιμοποίησης του πορθμείου Αίγιο-Άγιος Νικόλαος δεν είναι καινούριες. Υπήρχαν τα τελευταία χρόνια στο μυαλό αρκετών και πήραν θεσμική διάσταση στο τέλος Ιανουαρίου του 2019, όταν πραγματοποιήθηκε στο Ευπάλιο η συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Στερεάς Ελλάδας, όπου και τέθηκε το θέμα, βρίσκοντας θετική κατ αρχήν ανταπόκριση τόσο από τον τότε Περιφερειάρχη Κώστα Μπακογιάννη όσο και από την αντιπολιτευτική παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και τη Λαϊκή Συσπείρωση.
Εν συνεχεία, το θέμα ήρθε πιο οργανωμένα στην επόμενη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου. Η απόφαση ήταν ομόφωνα θετική με την επισήμανση, ταυτόχρονα, πως θα χρειαστεί να συνδράμει ο Βουλευτής Φωκίδας αλλά και να προηγηθεί η πραγματοποίηση μελέτης σκοπιμότητας, ώστε να τεκμηριωθεί με επίσημο, κι όχι βέβαια εμπειρικό, τρόπο η ανάγκη θέσης εκ νέου σε λειτουργία της πορθμειακής γραμμής.
Ταυτόχρονα, αντιπροσωπείες πολιτών, στο Αίγιο με επικεφαλής τη Δ. Μαράντη και στην Δωρίδα με πρωτοστάτη τον Ηλία Κορομπίλη συγκέντρωσαν περίπου 4.500 υπογραφές πολιτών για την επαναλειτουργία της πορθμειακής γραμμής.
Επόμενο βήμα ήταν η σειρά συναντήσεων μεταξύ των δημάρχων Αιγιαλείας και Δωρίδας, Δ. Καλογερόπουλου και Γ. Καπεντζώνη αντίστοιχα, τόσο στο Αίγιο όσο και στο Ευπάλιο. Στις συναντήσεις εργασίας αυτές οι δύο δήμαρχοι κατέληξαν στην απόφαση να επιδοτήσουν οι δύο δήμοι από κοινού την πορθμειακή γραμμή με ένα ποσό που θα προσεγγίζει αλλά δεν θα υπερβαίνει το ποσό των 10.000 ευρώ μηνιαίως, καθώς κάτι τέτοιο ζητούσε ο πλοιοκτήτης, προκειμένου η γραμμή να είναι βιώσιμη επιχειρηματικά, ενώ μένει να καθοριστεί αν τα έξοδα θα επιβαρύνουν τα λιμενικά ταμεία ή θα προκύψει κάποιο διαδημοτικό σχήμα για τη διαχείριση του όλου ζητήματος.
Ταυτόχρονα, το θέμα έθεσε στις αρχές Σεπτεμβρίου ο Βουλευτής Φωκίδας Γιάννης Μπούγας προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ι. Πλακιωτάκη, στον οποίο κατέθεσε και τις υπογραφές των πολιτών που προαναφέραμε, αλλά και το ομόφωνο ψήφισμα του περιφερειακού συμβουλίου. Ο Υπουργός εμφανίστηκε κι αυτός θετικός στην επανέναρξη των δρομολογίων της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των δύο περιοχών, ωστόσο τόνισε κι εκείνος, όπως και το περιφερειακό συμβούλιο, την ανάγκη εκπόνησης μελετών βιωσιμότητας και σκοπιμότητας.
Οι διεργασίες συνεχίστηκαν και στις αρχές Νοεμβρίου τέθηκαν και σε αναπτυξιακό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο Αίγιο. Από το βήμα του συνεδρίου ο αντιδήμαρχος Τουρισμού του δήμου Αιγιάλειας Στράτος Βαρδάκης τόνισε πως η περιοχή, στο πλαίσιο αξιοποίησης όλων των ευκαιριών που της δίνονται, θα πρέπει να εκμεταλλευτεί και την ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ Αιγίου και Αγίου Νικολάου.
Παρέμβαση στο συγκεκριμένο συνέδριο πραγματοποίησε και ο Γιώργος Καπεντζώνης, ο οποίος είχε αναφερθεί κυρίως στην σημασία της επαναλειτουργίας της γραμμής, σημειώνοντας πως δεν αφορά μόνο τις δύο περιοχές, αλλά την ευρύτερη περιοχή, Δελφούς, Πάτρα και Καλάβρυτα, υποστηρίζοντας παράλληλα πως αυτός είναι λόγος για να αντιμετωπιστεί το θέμα σε μία συνολικότερη βάση. Επιπλέον, εστίασε τότε στην πηγή του προβλήματος μη λειτουργίας της γραμμής, το οποίο είναι το οικονομικό, προσθέτοντας όμως πως οι συνθήκες είναι ώριμες για να είναι βιώσιμη η νέα γραμμή σε βάθος μερικών μηνών.«Στο παρελθόν δεν στηρίξαμε την γραμμή και όταν την χάσαμε καταλάβαμε τη σημασία της. Αν και εφόσον επαναλειτουργήσει, τότε χρειάζεται η βοήθεια όλων των φορέων για να συνεχίσει να υπάρχει η σύνδεση των περιοχών μας» είχε υπογραμμίσει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της δημοτικής Αρχής Δωρίδας.
Το θέμα, εν συνεχεία, έφερε στη Βουλή μέσω ερώτησης ο Βουλευτής Αχαίας της ΝΔ Άγγελος Τσιγκρής. «Η επαναλειτουργία της πορθμειακής γραμμής Αιγίου – Αγίου Νικολάου Φωκίδας, μπορεί να αποτελέσει παράγοντα ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής. Το κοινό πολιτισμικό, αρχαιολογικό, θρησκευτικό και ιστορικό υπόβαθρο μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στη στενότερη σχέση και συνεργασία των δήμων της Αιγιάλειας και της Δωρίδας. Η επαναλειτουργία της πορθμειακής γραμμής Αιγίου – Αγίου Νικολάου θα προσελκύσει περισσότερους τουρίστες στις δύο περιοχές, θα διευκολύνει τη μετακίνηση των κατοίκων και θα κάνει γρήγορη και ασφαλή τη μεταφορά των ευπαθών αγροτικών και αλιευτικών προϊόντων μας. Η επαναλειτουργία του πορθμειακού άξονα Αιγίου – Αγίου Νικολάου, αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων της Αιγιάλειας και θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Βουλευτής Αχαίας σχετικά.
Οι εκκρεμότητες
Έκτοτε, οι διεργασίες προχώρησαν μεταξύ των οποίων και οι επαφές και οι διαπραγματεύσεις με τον ενδιαφερόμενο πλοιοκτήτη, για να φτάσουμε στα ευχάριστα νέα των τελευταίων ημερών, οπότε και μεταφέρθηκε στο Αίγιο για τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης το ferry-boat με το οποίο από τον προσεχή μήνα θα πραγματοποιούνται τα δρομολόγια.
Μένει να ξεκαθαρίσει, όπως προαναφέραμε, το καθεστώς διαχείρισης της επιδοτούμενης από τους δύο δήμους γραμμής, αν θα υπάρξει αρωγή από πλευράς κυβέρνησης και με ποιο τρόπο αν αποφασιστεί κάτι σχετικό. Αλλά να ξεκαθαριστεί και το εάν θα πραγματοποιηθεί μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας ή αν η πορθμειακή γραμμή θα λειτουργήσει εκ νέου με βάση το βολονταρισμό των δημάρχων, την επιδότηση από τα δημοτικά ταμεία και την προσδοκία επιστράτευσης του αναγκαίου τοπικού πατριωτισμού των κατοίκων των δύο περιοχών, οι οποίοι φυσικά επιβάλλεται να υποστηρίξουν την υπογραφή τους στην πράξη!
Πηγή: εφημερίδα Εν Δελφοίς