9.8 C
Nafpaktos
Sunday, November 24, 2024
spot_img
spot_img

Στην… πένα: Αναζητώντας την κοινή λογική των αστικών αναπλάσεων

spot_img

Γράφει ο Γιώργος Κων. Ασημακόπουλος

Όσο προχωρά η υλοποίηση των αναπλάσεων που προβλέπονται στα έργα των ανοιχτών κέντρων εμπορίου και τις παρεμβάσεις που γίνονται μέσω Leader, τόσο εντείνεται η πόλωση των δημοτών. Στο facebook οι σχετικές ειδησεογραφικές αναρτήσεις συγκεντρώνουν πολλά σχόλια στα οποία πέφτει «ξύλο». Τέτοια πόλωση ούτε στα χρόνια του μνημονίου!

Από τη μία οι υπερασπιστές των παρεμβάσεων, που τονίζουν τα θετικά τους. Αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση, βελτιωμένη πρόσβαση για τον πεζό, αυξημένη εμπορική κίνηση και, απόδοση δημόσιου χώρου σε κοινή χρήση. Η αλήθεια είναι ότι έχουν δίκιο. Ποιος είχε περπατήσει πριν -για παράδειγμα- στην Επισκόπου Δαβίδ, ποιος είχε δει τις βιτρίνες των καταστημάτων σε αυτούς τους δρόμους; Τι ήταν ο «πεζόδρομος» της Αγίας Παρασκευής πριν λίγα χρόνια με τα κλειστά τού ακίνητα; Πως ήταν η οδός Νόβα πριν την ανάπλασή της; Όλες αυτές οι παρεμβάσεις έχουν σίγουρα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής, κάτι που έχει και οικονομικά οφέλη για το λιανεμπόριο, την καφεστίαση αλλά και την αγορά ακινήτων. Σε όλα τα παραπάνω υπάρχει αλήθεια. Αν ρωτήσεις τους φανατικούς θα σου πουν ότι γίναμε «Ευρώπη».

Από την άλλη πλευρά, οι πολέμιοι των πεζοδρομίων που αναδεικνύουν τα μειονεκτήματα. Τεράστιες καθυστερήσεις, κακή εφαρμογή υλικών, αμφίβολη αισθητική, επιβάρυνση της κυκλοφορίας, επιδείνωση του ήδη προβληματικού παρκαρίσματος, αστοχίες σε κάποια παθητικά μέσα αποτροπής στάθμευσης. Που θα γίνει φορτοεκφόρτωση, που θα παρκάρουμε, πως θα στρίψουμε και πάει λέγοντας. Αν τους ρωτήσεις θα σου πουν ότι η πόλη λίγο πολύ καταστράφηκε με αυτά τα έργα.

Σε όλα αυτά ένας δεν παίρνει θέση: ο Δήμαρχος. Για να είμαι ακριβής, παίρνει πολλαπλές θέσεις. Όταν προκύπτουν τα θετικά των παρεμβάσεων καμαρώνει τα έργα ως δικά του. Όταν όμως έρχονται στην επιφάνεια και οι αρνητικές πτυχές, θυμάται ότι τα έργα είναι «του Λουκόπουλου». Η αλήθεια είναι ότι τα έργα αυτά χρηματοδοτήθηκαν επί Λουκόπουλου και το πνεύμα τους είναι καθορισμένο από τότε. Οι λεπτομέρειες όμως της υλοποίησης καθορίστηκαν στην τρέχουσα θητεία. Έτσι επιχειρεί να είναι και με τον χωροφύλακα αλλά και με τον αστυφύλακα.

Εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα: μια πόλη ταλαιπωρείται, απαξιώνονται στη συνείδηση της κοινωνίας θετικές παρεμβάσεις και, ο Δήμαρχός της είναι απόντας. Τι θα μπορούσε να κάνει ένας κανονικός Δήμαρχος; Ας μπούμε λίγο στη θέση του. Έχει να αντιμετωπίσει την φυσιολογική αντίσταση της κοινωνίας στην αλλαγή. Από την άλλη έχει σύμμαχο τα θετικά αποτελέσματα των παρεμβάσεων, ενώ καλό θα ήταν να αγωνιά για τα αρνητικά.

Προκειμένου να αμβλύνει αντίσταση στην αλλαγή, καλό θα ήταν να ακολουθήσει διαδικασίες διαβούλευσης. Η διαβούλευση δεν είναι γκάλοπ για να βρούμε τι θέλει να ακούσει ο κόσμος. Αντίθετα είναι εργαλείο με το οποίο μια τοπική κοινωνία μπορεί να ομονοήσει και να σχεδιάσει από κοινού το μέλλον της.

Για το θέμα της δυσπιστίας καλό θα ήταν τα έργα να έχουν επίβλεψη από την πλευρά του Δήμου. Επίβλεψη τόσο με φυσική παρουσία στα ίδια τα έργα, αλλά και σε επίπεδο διοικητικό ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους. Όταν μένει η Αγελάου κλειστή τρία χρόνια, όταν μπαίνουν κάδοι απορριμμάτων σε γωνίες εμποδίζοντας την κυκλοφορία. ποιος μπορεί να εμπιστεύεται τον Δήμο για την υλοποίηση ενός έργου;

Τέλος, ένας κανονικός Δήμαρχος θα όφειλε να αγωνιά για τις αρνητικές συνέπειες των παρεμβάσεων και να ψάχνει για λύσεις. Είναι γνωστό ότι κάθε παρέμβαση, κάθε έργο, έχει και αρνητικές συνέπειες. Σκοπός της διοίκησης είναι η άρση τους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα περιμέναμε να έχουν καταμετρηθεί πόσες θέσεις στάθμευσης χάθηκαν και, να αναπληρωθούν με κάποιο τρόπο. Στην πρόσφατη ιστορία μας, η υλοποίηση της ανάπλασης του ανατολικού μέρους της πόλης (από Ξενία έως Καφαλόβρυσο), χάθηκαν θέσεις στάθμευσης. Το έργο ξεκίνησε επί Μπουλέ και η υλοποίηση έγινε επί Λουκόπουλου. Αντί ο Λουκόπουλος να κατηγορεί τον Μπουλέ για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε, λειτούργησε ως κανονικός Δήμαρχος και ενοικίασε χώρους στάθμευσης στην περιοχή.

Επίβλεψη των έργων, δημοκρατική διαβούλευση και εμπλοκή των δημοτών, αναγνώριση αρνητικών συνεπειών και θεραπεία τους είναι τα βασικά που θα έπρεπε να χαρακτηρίζουν ένα Δήμαρχο της εποχής μας. Δυστυχώς η Ναυπακτία είναι πολύ μακριά από την κοινή λογική…

spot_img
Newspaper WordPress Theme
spot_img
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme

Περισσότερα

Newspaper WordPress Theme